중.고등학교 수학 내신 평가문항 개발 가이드라인 연구

A Study on a Guide-Line for Assessment Items Development in Middle and High School Mathematics

  • Lee, Hwan Chul (Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity) ;
  • Kim, Dong-Won (Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity) ;
  • Hwang, Hye Jeang (Department of Mathematics Education, Chosun University) ;
  • Kim, Bu mi (Department of Mathematics Education, Wonkwang University) ;
  • Kim, Sun Hee (Department of Mathematics Education, Silla University) ;
  • Lee, Hyung Joo (Sejong Science High School)
  • 투고 : 2013.09.23
  • 심사 : 2013.12.26
  • 발행 : 2013.12.28

초록

본 연구는 수학교육 선진화 방안('12.1)에 따라 중 고등학교 수학교사가 내신 평가문항을 출제함에 있어 유념해야할 개발 절차를 안내하는 것을 목적으로 하였다. 연구 결과, 평가문항 개발 가이드라인을 크게 '지도 내용 분석 과정', '평가 문항 구성 과정', '평가 문항 완성 과정'으로 범주화하여 제시하였다. 본 연구의 적용 과정에서 연구 결과가 수학교사의 평가전문성 신장에 기여할 것이며 교사의 평가문항 출제 후 자기진단 도구로도 활용될 수 있음을 확인하였다.

This study aims to suggest a Guide-Line for Assessment Items Development in Middle and High School Mathematics that was included in the plan for advancement of mathematics education(2012). Consequently, we categorized a Guide-Line for Assessment Items Development as three process: 'Lesson content analysis process', 'Assessment items making process', 'Assessment items completed process'. This study will contribute to improve teacher's assessment professionalism and can be used as self-diagnosis tools.

키워드