References
- T. R. Tyler and S. L. Blader, "The group engagement model: procedural justice, social identity theory, and cooperative behavior," Personality and Social Psychology Review, Vol.7, No.4, pp.349-361, 2003. https://doi.org/10.1207/S15327957PSPR0704_07
- M. E. Olkkonen and J. Lipponen, "Relationships between organizational justice, identification with organization and work unit, and group-related outcomes," Organizational Behavior and Human Decision Processes, Vol.100, No.2, pp.202-215, 2006. https://doi.org/10.1016/j.obhdp.2005.08.007
- M. S. Cole and H. Bruch, "Organizational identity strength, identification and commitment and their relationship to turnover intention: does organizational hierarchy matter?," J. of Organizational Behaviour, Vol.27, No.5, pp.585-605, 2006. https://doi.org/10.1002/job.378
- 김충호, 호텔경영학, 형설출판사, 2002.
- 조남규, 호텔 인재의 Employee Value Proposition (EVP)과 인재개발 요소에 대한 중요성 지각이 조직몰입, 경력성공에 미치는 영향, 세종대학교 대학원 박사학위 논문, 2009.
- E. Micheals, H. Handfield-Jones, and B. Axelrod, The War for Talent, Boston, Harvard Business School Press, 2001
- K. Fisher, S. E. Gross, and H. M. Friedman, "Marriott makes the business casefor an innovative total rewards strategy," J. of Organizational Excellence, Vol.22, No.2, pp.19-24, 2003. https://doi.org/10.1002/npr.10063
- M. R. Edwards, "H.R, perceived organizational support and organizational identification: an analysis after organizational formation," Human Resource Management Journal, Vol.19, No.1, pp.91-115, 2009. https://doi.org/10.1111/j.1748-8583.2008.00083.x
- B. Minchington, Employer Brand Leadership - A Global Perspective, Torrens ville: Collective, 2010.
- 차종석, "금융전문가의 종업원가치명제와 경력 목표에 관한 연구", 인사관리연구, 제27권, 제3호, pp.109-133, 2003.
- D. W. Organ, "A Restaurant of the Satisfaction-Performance Hypothesis," J. of Management, Vol.14, No.4, pp.547-557, 1988.
- K. W. McCleariy and P. A. Weaver, "The Job Offer: What Today's Graduates Want," Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, Vol.29, No.4, 1998.
- B. E, Ashforth and F. Mael, "Social identity theory and the organization," Academy of Management Review, Vol.14, pp.20-39, 1989.
- 양길승, "골프장 종사원의 조직공정성에 대한 지각과 상사신뢰가 초직충성도에 미치는 영향", 관광학 연구, 제24권, 제1호, pp.85-102, 2010.
- 권길자, 직무순환이 동기부여 및 직무만족에 미치는 영향에 관한 연구, 경희대학교 관광대학원 석사학위 논문, 2007.
- 하용규, 강상묵, 정연홍, "호텔기업 조직정체성이 대인간협력과 조직충성도에 미치는 영향", 관광경영연구, 제15권, 제2호, pp.129-144, 2011.
- L. Bailyn, Breaking the Mold : Women, men and time in the new corporate world, New York, The Free Press, 1993.
- R. Silvestro, Dispelling the Modern Myth:-Employee satisfaction and loyalty drive service profitability, 2002.
- 장성근, 정보화 시대의 HR시스템 혁신 : e-HR, 2006.
- 김태현, 박숙진, "호텔 비정규직 종사자의 직무가치와 조직몰입이 직무만족 및 충성도에 미치는 영향", 동북아관광연구, 제3-4권, 제19호, pp.91-109, 2012.
- D. B. Bolon, "Organizational citizenship behavior among hospital employees: a multidimensional analysis involving job satisfaction and organizational commitment," Hospital & Health Service Administration, Vol.42, No.2, pp.1-41, 1997.
- 강명희, 김부희, 김민정, 임현진, "조직충성에 대한 감성지는, 직무만족, 조직몰입의 직간접 영향력 검증", 한국HRD연구, 제6권, 제3호, pp.75-93, 2011.
- 조경희, 고호석, "항공사 객실승무원의 직무스트레스 요인이 직무만족과 조직몰입, 이직의도에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제7호, pp.404-419, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.7.404
- 김성필, 이민순, "광고대행사 종사원들이 인식하는 임파워먼트가 직무만족, 조직몰입 및 이직의도에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제3호, pp.403-417, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.3.403
- T. O. Jones and W. E. Sasser, "Why satisfied customers defect," Harvard business review, November-December, 1995.
- 강성주, 인터널 마케팅이 지속가능경영에 미치는 영향에 대한 연구, 서강대학교 언론대학원 석사학위논문, 2008.
- J. F. Hair, B. Black, B. Babin, and R. E. Anderson, Multivariated analysis, New Jersey: Prentic eHall, 2009.
- C. Fornell and D. F. Larcker, "Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error," J. of Marketing Research, Vol.18, No.1, pp.39-50, 1981. https://doi.org/10.2307/3151312