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Examination of the Effect of Employee Value Proposition(EVP) on Job Satisfaction and Organizational Loyalty

호텔기업의 제안된 직원가치(EVP: Employee Value Proposition), 직무만족도, 조직충성도의 구조적 관계에 대한 연구

  • 김혜린 (버지니아텍 호텔관광경영학과) ;
  • 권나경 (메이필드 호텔전문학교 호텔관광경영학부)
  • Received : 2013.04.22
  • Accepted : 2013.06.04
  • Published : 2013.07.28

Abstract

The purpose of this study is to examine the effect of Employee Value Proposition (EVP) on job satisfaction and organizational loyalty. As a result, the study clarifies the hotel's EVP system in addition to examining the relationships among EVP, job satisfaction, and organizational loyalty by generating theocratical and practical application related to those behaviors. Using a sample drawn from full-time workers in hotel, total 379 participants were included in the analysis. The study tested the hypothesis by using a structural equation modeling approach. The analysis results show that EVP has significant influence on job satisfaction and organizational behavior. However, job satisfaction does not influence organizational loyalty.

본 연구는 우수한 인적자원을 중요시 하는 호텔기업과 같은 서비스 산업에 도움이 될 수 있는 이론적, 실무적 시사점을 제공하고자 제안된 직원가치(EVP: Employee Value Proposition), 직무만족도, 조직충성도 간의 구조적 관계를 파악하였다. 서울에서 근무 중인 호텔종사자를 대상으로 설문지를 배포하였고, 총 379명의 자료가 실증분석에 적용되었다. 실증분석 결과 EVP 요인은 '금전적 보상', '승진만족도', '업무시간 유연성', '직무순환 효율성'으로 나타났다. 또한 EVP, 직무만족도, 조직충성도간의 구조적관계를 분석한 결과, EVP는 직무만족도 및 조직충성도에 유의한 영향을 미쳤으며, 직무만족도는 조직충성도에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 분석되었다.

Keywords

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