Abstract
The changes in business structure of domestic construction companies suggest that there is a close relationship between the volume of overseas project and a company's financial condition. Based on this assumption, this study conducts an empirical analysis on a relationship between overseas project and financial stability of a construction company. The ratio of liquidity and liability was used as liquidity index and stability index respectively. The analysis was based on quarterly time-series data between 2000 and 2010. Two models were constructed for the analysis: Model 1 was based on the liquidity ratio and the amount of domestic and overseas construction project; Model 2 was based on the debt ratio and the amount of domestic and overseas construction project. The analysis results showed that the increasing amount of overseas project facilitated short-term financing with greater liquidity, and yet it was not very effective in lowering the debt ratio. This suggests that the dramatic increase in overseas construction project, which is observed recently, is not entirely an optimistic sign.
일련의 건설업체들의 사업 구조 변화 과정을 살펴보면 국내건설시장과 해외건설시장의 수주 규모가 건설업체의 재무적 상황과 특정한 관계가 있을 것으로 판단된다. 이러한 관점에서 본 연구에서는 해외건설사업과 건설업체의 재무 건전성 간에 관계성을 실증분석하는 것을 목적으로 한다. 본 연구에서는 유동성 지표는 유동비율을 안정성 지표는 부채비율을 분석에 활용하였다. 분석변수의 시계열 자료는 2000년부터 2010년까지의 분기별 자료이다. 본 연구에서는 유동비율과 해외 및 국내 건설수주액을 활용한 모형을 Model 1로, 부채비율과 해외 및 국내건설수주액을 활용한 모형을 Model 2로 구분하여 분석을 수행하였다. 분석결과 현재 해외건설수주액 증가가 유동비율을 증가시킴으로서 단기 자금회전은 원활히 할 수 있지만 전체적인 관점에서 부채비율을 낮추는 데에는 효과가 낮은 것으로 나타났다. 이에 따라 현재 급격한 해외건설사업 규모 증대를 긍정적인 현상으로 보기에는 무리가 있을 것으로 판단된다.