DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Standardization of Supervision Cost by Investigating Supervision Workload in Cultural Heritage Repair Works

문화재수리공사의 감리업무량 조사를 통한 감리대가 기준 마련 연구

  • 박환표 (한국건설기술연구원 건설관리경제연구실) ;
  • 한재구 (한국건설기술연구원 건설관리경제연구실)
  • Received : 2012.07.25
  • Accepted : 2012.11.13
  • Published : 2013.01.31

Abstract

The Korean Government introduced a cultural heritage supervision system in January 2010 to control quality and to prevent poor construction. However, cultural heritage related constructions that require supervision, a scope of supervision, supervision cost and placement of supervisors have not been standardized yet. For this reason, standards of supervision for repair works of cultural heritage that reflect the characteristics of small-scale repair works and restoration of cultural heritage are required. Accordingly, this study has suggested standards of supervision works and cost by analyzing the average construction period that is suitable for the characteristics of cultural heritage repair works. In other words, this study has suggested standards of full-time supervision costs by applying the fixed amount-added method (adding direct labor cost, direct expenses, overhead expenses, engineering fee, charges for additional works and VAT) which is the same as the method of calculating supervision costs for public construction projects because a supervisor has to work full time at a construction site to perform supervision if the project is a mid/large-scale cultural heritage repair work. Also, this study has suggested standards of part-time supervision costs for a small-scale cultural heritage repair work and the ways of supervising the construction projects by visiting the project site on important occasions. According to the result of the analysis by applying the forgoing standards of supervision costs for cultural heritage, a full-time supervision cost for cultural heritage repair works is approximately 98% compared to the construction supervision of a public construction project, and a part-time supervision is approximately 158% compared to architectural construction supervision. It is expected that the valuable cultural heritage of Korea will be preserved by controlling quality of cultural heritage repair works through the application of this study result - the standards of supervision costs for cultural heritage repair works - to an actual project.

정부는 문화재수리공사의 품질확보 및 부실공사를 방지하기 위하여 문화재 감리제도를 2010년 1월에 도입하였다. 그러나, 문화재 감리와 관련된 감리대상공사, 감리자의 업무 범위, 감리대가, 감리원의 배치기준 등이 마련되어 있지 못해, 공공건설공사에서 운영하고 있는 감리제도를 운영하고 있다. 이로 인해 소규모 공사위주의 문화재수리 및 복원 특성을 반영한 문화재수리공사의 감리특성을 반영하고 있지 못한 실정이다. 따라서, 본 연구는 문화재수리공사의 특성에 맞는 평균 공사기간을 분석하여 감리업무와 대가기준 작성방향을 제안하였고, 문화재수리공사의 감리업무량을 조사 분석하여 감리대가기준을 마련하였다. 즉, 일정규모 이상의 문화재수리공사 경우, 감리원이 현장에 상주하여 감리업무를 수행하기 때문에 공공건설공사의 감리대가 산출방식과 같은 정액적산방식을 적용하여 감리대가 기준(안)을 제안하였다. 또한 일정규모 이하인 소규모 문화재수리공사의 경우, 감리원이 현장에 상주하지 않고, 주요 공종에만 현장에 방문하여 검사 및 확인하는 "건축법"의 수시 감리방식과 같은 비상주 감리대가 기준(안)을 제안하였다. 상기 문화재감리대가 기준(안)을 적용하여 분석한 결과, 문화재수리공사 상주감리의 감리비는 공공공사의 시공감리 대비 98% 수준이며, 비상주감리의 감리비는 건축공사감리 대비 158% 수준으로 도출되었다. 상기 연구결과인 문화재수리공사의 감리대가 기준(안)을 현장에 적용하게 되면, 문화재수리공사의 고품질 확보 등을 통하여 우리나라의 소중한 문화재를 보존할 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 김진호 (2009). 건축문화재 부실수리 및 수리공사의 문제점 분석을 통한 수리정보관리 방안의 고찰, 대한건축학회연합논문집 v.11 n.03 (통권39호), p.228
  2. 이웅균.유위성.김동인.김태훈.차민수.조훈희 (2012). 사례분석을 통한 건설사업관리 대가산정 방법 개선, 한국건설관리학회 논문집 제13권 제4호, p.17 https://doi.org/10.6106/KJCEM.2012.13.4.016
  3. 류한국.손보식.부승현.김경환.이현수 (2006). 주상복합건물의 감리제도 개선방안과 기대효과, 한국건설관리학회논문집 제7권 제2호, p.65
  4. 박환표 (2010). 문화재수리공사의 감리대가 작성방향에 관한 연구, 한국건축시공학회 201년 추계 학술논문 발표대회 논문집, pp. 143-144