A Study on the News Frames of Regional Daily Newspapers Related to the Selection of the 'New 7 Wonders of Nature'

'세계 7대 자연경관' 선정 캠페인 관련 지역일간지의 뉴스 프레임 연구

  • Lee, Seo-Hyeon (Dept. of Journalism and Public Relations, Jeju National Universiy) ;
  • Ko, Young-Churl (Dept. of Journalism and Public Relations, Jeju National Universiy)
  • 이서현 (제주대학교 언론홍보학과) ;
  • 고영철 (제주대학교 언론홍보학과)
  • Received : 2013.05.30
  • Accepted : 2013.07.17
  • Published : 2013.08.15

Abstract

This study started from the questions on how the selection of the 'New 7 Wonders of Nature' was repeatedly reported, and whose voice was emphasized on which perspective in regional daily newspapers. This is a subject that received the attention of the media with the tag of 'fraud on a national scale'. The results of this study showed that there was no difference among newspapers in all frames excluding the frame of public confidence in relation to the N7W Foundation. Furthermore, after examining the change before and after six media companies' conclusion of MOUs, a significant difference was discovered between newspapers concerning the frame of public confidence pertaining to the N7W Foundation. However, no significant difference was discovered in all frames after the MOUs were concluded. The tone of the press mostly displayed a positive or supporting perspective, and almost no negative or critical reports were published. Second, 68.0% of all the articles displayed use direct quotes. The speakers of direct quotes were mostly from official organizations that initiated the selection event for the 'New 7 Wonders of Nature', and almost no civilians or representatives from civil social groups were quoted. On the other hand, direct quotes of anonymous sources were used rather frequently, and most of these sources were confirmed to be official sources and related parties that initiated the selection event for the 'New 7 Wonders of Nature'. As a result, regional daily newspapers displayed support and advocated for the voices of the entities that initiated the selection event for the 'New 7 Wonders of Nature', including the district government, by emphasizing and repeating their perspectives in the newspaper coverage.

이 연구는 '대국민 사기극'이라는 꼬리표를 달며 언론의 주목을 받았던 '세계 7대 자연경관' 선정 캠페인을 지역일간지가 어떠한 프레임으로 누구의 목소리를 강조하고 반복하여 보도하였는지에 대한 물음에서 출발하였다. 연구결과, 첫째, 뉴스 프레임은 N7W재단의 공신력 프레임을 제외한 모든 프레임에서 신문사간 차이가 나타나지 않았다. 또한 언론사간 MOU 전후 프레임의 변화를 살펴본 결과, MOU 전에는 N7W재단의 공신력 프레임에서 신문사간 유의미한 차이가 발견되었던 반면, MOU 후에는 모든 프레임에서 의미있는 결과가 발견되지 않았다. 뉴스의 논조는 대부분 긍정적이거나 지지하는 관점을 견지하고 있었고, 부정적이거나 비판적인 보도는 거의 나타나지 않았다. 둘째, 직접인용구는 전체 기사의 68.0%가 사용하고 있는 것으로 나타났다. 직접인용구의 화자는 대부분 7대경관 선정 캠페인을 추진한 공식기관에 편중되어 있었고, 시민사회단체나 일반인은 거의 등장하지 않았다. 반면에 익명취재원의 직접인용구는 다소 높게 나타났으며, 이들은 대부분 7대경관 캠페인을 추진한 공식기관의 관계자였던 것으로 확인되었다. 결과적으로 지역일간지는 지방정부 등 7대경관 캠페인을 추진했던 주체들의 목소리를 강조하고 반복하면서 이들의 관점을 지지하고 옹호했던 것으로 나타났다.

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