DOI QR코드

DOI QR Code

Development of Primary School Scratch Curriculum for Improving the Ability to Solve Problems

문제해결력 증진을 위한 초등학교 Scratch 교육과정 개발

  • Ahn, HyungJin (Mokpo Seobu Elementary School) ;
  • Ma, DaiSung (Dep. of Computer Science Education, Gwangju National University of Education)
  • 안형진 (목포서부초등학교) ;
  • 마대성 (광주교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2013.08.27
  • Accepted : 2013.09.09
  • Published : 2013.09.30

Abstract

Algorithm education that become at the base of thinking is emphasized from primary school. However, It is difficult to understand algorithm in elementary school students level. In this research, it considered curriculum that can teach universally to elementary school students by solution plan of problem. So we chose Scratch program with education data, because it is verified the effect in education of algorithm, and easy to control among EPL (Education Programming Language). It was composed curriculum so that interaction is accomplished through group activities to coincide in various level of students, and approached to the problem-solving center to emphasize important thinking process in algorithm education, and got educational value in relevant level of each student. According to validation of expert groups and surveys, we concluded the curriculum that is appropriate. The curriculum proposed in this paper can help to enhance the problem solving ability and the creativity.

정보교육의 강화와 함께 사고의 기반이 되는 알고리즘 교육이 초등학교에서부터 강조되고 있다. 하지만 초등학생 수준에서 순수 알고리즘을 이해하기는 무척이나 어렵다. 본 연구에서는 초등학생들이 쉽게 배울 수 있는 교육용 프로그래밍 언어 교육과정에 대해 연구하였다. 이를 위해, 교육용 프로그래밍 언어 중 다루기 간편하며, 알고리즘의 교육에서 그 효과성을 검증받은 스크래치(Scratch) 프로그램을 기반으로 교육과정 및 내용을 개발하였다. 알고리즘 교육에서 중요한 사고 능력을 기르기 위하여 학생들의 문제해결력을 향상시킬 수 있는 교육내용을 개발하였고, 학생들의 다양한 수준에 부합하고자 모둠활동을 통해 상호작용이 이루어질 수 있도록 교육과정을 제시하였다. 본 연구에서 제시한 교육과정은 전문가 집단의 검증 및 정보담당 선생님의 설문 분석을 통해 적절하다는 결론을 얻었다. 본 논문에서 제시한 교육과정이 초등학생들의 문제해결력 및 창의력을 향상시킬 수 있을 것으로 기대한다.

Keywords

Cited by

  1. 스크래치를 활용한 고등학교 과학 수업에 대한 학생 인식 vol.35, pp.1, 2013, https://doi.org/10.14697/jkase.2015.35.1.0053
  2. A Study on the EPL using Instructional Model of SW Major's Programming Class vol.19, pp.5, 2013, https://doi.org/10.9728/dcs.2018.19.5.891