DOI QR코드

DOI QR Code

The Analysis of Features of Project Based Learning in Smart Learning Environment

스마트러닝 환경에서의 프로젝트 학습 전략 및 요인 분석

  • Kim, Soohwan (Dept. of Computer Education, Gyeong-in National University of Education) ;
  • Han, Seonkwan (Dept. of Computer Education, Gyeong-in National University of Education)
  • 김수환 (경인교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 한선관 (경인교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2013.06.04
  • Accepted : 2013.06.25
  • Published : 2013.09.30

Abstract

In this paper, we analyzed and suggested an educational strategy and features for project-based learning in smart learning environment. Smart learning environment is different of e-learning environment, therefore the educational strategy for smart learning is needed. In this paper, we conducted project-based learning for elementary school students in smart learning environment, and we analyzed the difference between a normal project-based learning and a project based learning in smart learning environment and suggested the educational strategy and the considerations through questionnaire, interview, and observation, Furthermore, we figured out factors that affected educational satisfaction of student. As a result, students thought that there is difference of smart project-based learning in some factors: technology and devices, software, and participation for learning. Also, we found main factors to affect educational satisfaction are two factors: technology and devices, and always-on.

본 논문에서는 스마트러닝 환경에서 프로젝트 학습을 적용하여 프로젝트 학습 전략 및 특징을 분석하였다. 스마트러닝 환경은 기존의 이러닝 환경과 다르며, 이에 따라 프로젝트 학습 전략도 차별화가 필요하다. 본 연구에서는 스마트러닝 환경에서 초등학생을 대상으로 프로젝트 학습을 실시한 후, 설문조사 및 관찰, 인터뷰를 통하여 기존의 프로젝트 학습과의 차이점, 교육특징 및 시사점을 도출하였다. 나아가 스마트러닝 환경에서 프로젝트 학습 만족도에 영향을 주는 요인이 무엇인지 분석하였다. 연구결과, 스마트러닝 환경에서의 프로젝트 학습은 기존의 프로젝트 학습과 기술과 기기 측면, 소프트웨어, 학습참여 측면에서 차이가 있다고 인식되었다. 또한 스마트 환경에서 프로젝트 학습 만족도에 영향을 주는 요인은 기술과 기기, 상시성이 유의미한 요인으로 확인되었다.

Keywords

Cited by

  1. 스마트 기기 기반의 로봇 프로그래밍 교육 이후 초등 영재들의 수준에 따른 IT 융합 학습에 대한 인식 차이 분석 vol.20, pp.5, 2013, https://doi.org/10.9708/jksci.2015.20.5.161
  2. 스마트 러닝 환경에 관한 탐색적 연구 vol.16, pp.1, 2013, https://doi.org/10.7236/jiibc.2016.16.1.21
  3. 과학관련 사회쟁점(SSI) 토론 수업에서 스마트 기기의 활용 방식과 수업의 특징 vol.37, pp.5, 2013, https://doi.org/10.14697/jkase.2017.37.5.787
  4. 디지털 기반 교수-학습 지식습득을 위한 교사교육 프로그램: 미국 N대학 교육공학과 사례를 중심으로 vol.18, pp.2, 2013, https://doi.org/10.5392/jkca.2018.18.02.320
  5. 프로젝트 기반 수업이 과학개념 및 과학학습 동기에 미치는 효과 vol.11, pp.3, 2013, https://doi.org/10.15523/jksese.2018.11.3.203