정보교육학회논문지 (Journal of The Korean Association of Information Education)
- 제17권1호
- /
- Pages.93-100
- /
- 2013
- /
- 1229-3245(pISSN)
- /
- 2733-8428(eISSN)
프레지 학습이 학습동기에 미치는 영향에 관한 연구
A study of the impact of Prezi on learning motives
- Nam, Choong Mo (Major in Elementary Computer Education Graduate School of Education, Jeju National University) ;
- Kim, Chong Woo (Major in Elementary Computer Education Graduate School of Education, Jeju National University)
- 투고 : 2013.03.12
- 심사 : 2013.03.20
- 발행 : 2013.03.31
초록
현재 초등학교에서 가장 많이 사용되는 발표용 소프트웨어는 파워포인트이다. 그러나 단지 지식 전달용으로 파워포인트를 사용하고 있으며, 최근에 소개되고 있는 프레지는 프레젠테이션 소프트웨어로서 일반 사용자에게 무료로 제공되며, 풍부한 기능에 비해 제작 과정이 어렵지 않아 빠른 속도로 사용자 수가 증가하고 있다. 기본적 접근을 달리하는 프레지와 파워포인트를 사용한 프레젠테이션의 특성을 규명하고, 현장 실험으로 디지털 스토리텔링 제작을 통해 프레지와 파워포인트 활용 학습이 학습동기에 미치는 영향을 주의집중, 관련성, 자신감, 만족감의 측면에서 분석하였다.
Currently the mose used software to make presentation is Powerpoint. But a few learners only can use that program to present. Lately free software called Prezi is available to many users. Prezi is free to general users. To evaluate the experiences of making presentaion by Powerpoint and Prezi effects on the learning motive is the purpose of study. In conclusion, my goal of this study is that by using convenient Prezi, I would like to prove that it will really analyze the learning motives(attention, relevance, confidence, satisfaction) when learners is being thaught through Prezi not unuseful Powerpoint.