Abstract
Exclusive median bus lanes were installed to mitigate congestions on urban traffic networks. However, capacity analysis of signalized intersections having exclusive median bus lanes have not been provided in current capacity analysis process(analyses). This study aims to develop a method of capacity analysis for lane groups consisting of only buses at the signalized intersections having exclusive median bus lanes. Finding basic saturation flow rates for buses is critical since the operational characteristics between automobiles and buses are fairly different. A total of 8 intersections in Seoul were chosen as study sites. Saturation headways, distances between bus-stop and stopline, and grades of each approach were measured at the sites. It was found that the basic saturation headway and the basic saturation flow rate of buses were 3.27 s/veh and 1,100pc/h/ln, respectively. Adjustment factor for upstream bus-stop locations was estimated with 0.50 and 0.75 when the distances between bus-stop and stopline are 20m and 70m, respectively. This study explains that bus saturation flow rates are decreased in half if the bus stop locates within 20 meters from stop lines.
중앙버스전용차로는 도시부 교통망의 혼잡완화를 위해 확대설치되고 있음에도 현재 용량분석방법론에는 버스전용차로가 포합된 신호교차로 분석방법이 제공되지 않고 있다. 본 연구에서는 버스전용차로 차로군의 용량분석방법 개발의 핵심이 되는 버스의 기본포화교통류율 산정에 대해 연구하였다. 승용차와 버스는 운행특성이 현저히 다르기 때문에 버스의 기본포화교통류율 산정이 필요했으며 버스의 포화교통류율에 영향을 미치는 요인으로 상류부 버스정류장을 선정하였다. 중앙버스전용차로의 포화교통류율과 이격거리별 상류부 버스정류장의 영향을 파악하기 위해 현재 중앙버스전용차로가 설치되어 운영 중인 서울시내의 8개 교차로를 대상으로 포화차두시간, 접근로 구배 및 상 하류부 버스정류장 이격거리를 조사하였다. 분석결과 중앙버스전용차로의 기본포화차두시간은 3.27초/대이며, 기본포화교통류율은 1,100pc/h/ln임을 알 수 있었다. 상류부 버스정류장 보정계수는 이격거리별로 20m 이하일 경우 0.50, 70m 일 때 0.75 등으로 산정되었다. 즉, 상류부 버스정류장이 정지선으로부터 20m 이내에 있을 경우에는 중앙버스전용차로의 포화교통류율은 절반으로 감소하는 것을 알 수 있었다.