Cited by
- The Effect of Destination Image and Attitude toward Medical Tourism on the Mongolian's Intention to Use Korean Medical Tourism Service vol.24, pp.4, 2014, https://doi.org/10.4332/KJHPA.2014.24.4.367
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Recently, as the healthcare market is globalized, the importance of the information on the Internet has been recognized. In this study, the analysis by research model with hypothesis that benefit sought factors of health tourism have a positive effect on behavioral intention of destination selection through tourism brand equity by internet information was carried out. As a result of analysis, benefit sought factors like as health and beauty did not have a positive effect on brand cognition and perceived quality but benefit sought factors like as service and nature had a positive effect on brand cognition and perceived quality. However, benefit sought like as experience did not have a positive effect on brand cognition and perceived quality. And brand equity like as brand cognition and perceived quality had a positive effect on behavioral intention. Thus, according to the results of these hypotheses, policies that foster health tourism in Jeju region will be followed based on product development that considering the importance of the existing service and cognition.
최근 의료시장이 글로벌화 되면서 인터넷 정보의 중요성이 인식되고 있다. 이에 본 연구에서는 인터넷 정보를 갖고 의료관광 추구 편익 요인들이 관광 브랜드 자산 요인을 통하여 의료관광지 선택 의도에 정(+)의 영향을 미친다는 가설을 가진 연구 모형을 갖고 분석을 실시하였다. 분석 결과, 건강 및 미용 추구가 인지 및 품질 매개 요인에 유의한 영향을 미치지 못한 반면, 서비스 및 자연 추구가 인지 및 품질 매개 요인에는 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하지만 체험 추구가 인지 및 품질에는 유의하지 않았다. 그리고 인지 및 품질 매개 요인은 최종 종속 요인인 의도에 영향을 미치는 것으로 나왔다. 이러한 가설 결과를 통하여 제주 지역 내 의료관광을 육성하는 정책자 입장에서는 기존에 제주지역이 지니고 있는 서비스와 인지도의 향상의 중요성을 감안하고, 이에 기반을 둔 의료관광 상품 개발에 기본적 근간으로 인식해야 할 것이다.