Abstract
With the rapid increase in supplying and applying of mobile devices major student services in colleges are provided in mobile device-based ones. In this paper we describe a design and implementation of a dormitory works supporting service system based on mobile web to efficiently assist dormitory business and provide student convenient services especially for dormitory type public schools and colleges requiring a strict student management. The proposed system, first, improves the effectiveness of work processing, such as roll call, sleep out handling, in the aspect of business management. Second students satisfaction level is increased as giving them access under Web by providing mobile web environment. We operated the proposed system over a college dormitory living around 250 students for a semester and evaluated its usefulness by conducting a questionnaire survey.
모바일 기기의 보급 및 활용이 급증함에 따라 대학에서도 주요 학생 서비스들을 모바일 기기를 기반으로 제공하고 있다. 이러한 추세에 따라 본 논문에서는 비교적 엄격한 학생 관리가 요구되는 기숙형 고등학교 및 대학 기숙사 업무를 효율적으로 지원하고 관생들에게는 편리한 서비스를 제공하기 위해 모바일 웹 기반의 기숙사 업무 지원 서비스 시스템을 설계 및 구현 하였다. 제안 시스템은 첫째, 업무 관리 측면에서는 모바일 웹 및 전통적인 웹 기반의 관리 환경을 제공하여 점호, 외박 처리 등의 업무 처리 효율성을 높였다. 둘째, 관생 서비스 측면에서 모바일 웹 기반의 환경을 제공하여 웹에 접근 할 수 있는 환경에서는 항시 서비스를 이용할 수 있도록 하여 서비스 수혜자의 만족도를 높였다. 제안 시스템은 250명 규모의 남자 대학생 기숙사를 대상으로 한 학기 동안 운영되었으며 관생을 통한 설문 조사를 통해 그 유용성을 확인하였다.