초록
본 연구는 역대 CES에 출품된 디지털 TV의 특성을 기술의 수요곡선과 대체곡선의 관점에서 분류하여 살펴봄으로써 스마트 환경으로 진화하는 차세대 멀티미디어에 대한 예측을 제공하고자 하였다. 분석결과 초기 디지털 TV의 형태에서 기기 간 연결성(connected)을 키워드로 하는 2013년 등장한 스마트형 디지털 TV에 이르기까지 디지털 TV는 기술 수요 곡선을 따라 진화를 거듭해왔으며, 현재 상품으로서의 수명주기의 성숙기에 이르는 것으로 나타났다.
Through reviewing the characteristics of digital TVs, which have emerged in CES since 2005, in the view of technology growth and substitution curves, this paper is to provide a prediction on the next generation's multi-media on smart environment. As a result, digital TV has been developed on the flow of its technology growth curve from the early version in 2005 to smart digital TV in 2013, which emphasizes the key word "connected", and it has already come to the market puberty.