Abstract
Public Performance in Copyright Law is a wider concept, which people generally think. It includes the presentation of a work to the public by acting, musical playing, singing, narrating as well as even the act of mechanical playing phonogram and cinematographic work. Article 29 in Korean Copyright Act is the restriction of an author's public performance right. It shall be permissible to perform publicly or broadcast a work already made public for nonprofit purposes and without charging any fees to audience, spectators, or third parties, provided that the performers concerned are not paid any remuneration for such performances. Commercial phonograms or cinematographic works may be played back for the public, if no fee is charged to the audience or spectators, except in cases as set forth by Presidential Decree. In recent year, public performance in libraries became a major issue of the Copyright Law. It is a claim that watching cinematographic works in libraries is one of the act that should apply public performance right, thus to use commercial cinematographic works before six months, which was published, need permission to copyright owners. But this claim is unfair because it can make impossible normal library service. Thus there is a need to revise the Copyright Law to understand the difference between act of viewing and public performance in libraries.
저작권법이 규정하는 '공연'은 상식적으로 생각하는 공연의 개념보다 훨씬 그 폭이 넓다. 저작물을 가창, 연주, 연술하는 실연 행위뿐만 아니라 음반이나 영상물을 공중이 열람할 수 있도록 상영하는 행위까지도 모두 저작권법이 규정하는 '공연'에 해당이 된다. 저작권법 제29조는 공연권의 제한 사유에 관한 것이다. 제1항은 영리를 목적으로 하지 아니하는 공연과 방송에 대한 저작권 제한 사유를 규정하고 있으며, 제2항은 판매용 음반과 판매용 영상저작물을 활용한 공연에 관한 면책 요건을 규율한다. 최근 도서관의 저작물 공연이 저작권법의 주요 이슈 가운데 하나가 되고 있다. 그 가운데에는 도서관 관내에서의 영상물 열람도 공연에 해당되고, 발행 후 6개월이 경과되지 않은 저작물을 서비스할 때에는 저작권자의 사전 허락을 받아야 한다는 주장도 포함되어 있다. 이러한 주장은 정상적인 도서관 서비스를 불가능하게 만드는 것이어서 부당하며, 도서관에서의 저작물 열람과 공연을 구분할 수 있는 입법적인 조치가 시급히 이루어질 필요가 있다.