Factor Analysis of Negative SNS Behaviors using Association Rules

연관규칙을 이용한 SNS에서의 부정적 행동 요인 분석

  • 이수정 (경인교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2013.02.13
  • Accepted : 2013.03.22
  • Published : 2013.03.30

Abstract

SNS is a social networking service that helps people to have a two-way communication, manage their personal relationships and share information. The domestic and international SNS markets have attained a steady growth, and their growth is being more accelerated recently. Under these circumstances, immature students are more likely to show negative cyber behavior. This study attempted to analyze the relationship between the use of SNS, motives of SNS use, the use of active SNS functions, SNS-dependency and views in SNS and negative SNS behaviors among elementary and middle school students. For this, negative cycber behaviors are classified into four stages depending on the severity, for each of which distribution of factors is investigated and the combination of factors to determine each stage is obtained through association rule analysis. As a result, it is found that 85% of the students rarely show negative cyber behaviors, stealing personal information and contacting with strangers are the most frequent negative behaviors, and students with a great dependency on SNS are highly probable to show negative behaviors.

SNS는 양방향 소통, 인맥관리, 정보 전달 등의 기능을 하는 사회적 연결망 서비스로써 국내 외 SNS 시장은 지속적인 성장을 해왔으며, 최근 그 성장세를 가속화하고 있다. 이러한 환경에서 미성숙한 학생들은 부정적인 사이버행동을 할 가능성이 크다. 본 연구에서는 초 중학생들의 SNS 사용실태와 사용동기, SNS의 적극적 기능사용 정도, 의존경향성, SNS에 대한 인식과 SNS에서 이루어지는 부정적 사이버행동과의 관계를 알아보기 위하여, 부정적 행동의 경중에 따라 4단계로 나누어, 각 단계별로 요인값의 분포 차이를 조사하였으며, 연관규칙 분석을 통하여 단계를 결정하는 요인값들의 조합을 구하였다. 연구결과, 부정적 행동을 거의 하지 않는 학생들이 85%나 되었고, 가장 많이 행하는 부정적 행동은 개인정보도용과 낯선이 접촉이었으며, SNS에의 의존성이 높은 학생들은 부정적 행동을 많이 할 확률이 크다는 것을 확인하였다.

Keywords