The Effects of Role Conflicts on the Work-related Flow of Childcare Teachers

어린이집교사의 역할갈등이 일 플로우에 미치는 영향

  • Published : 2013.04.30

Abstract

The present study examined the relationships between work related flow (i.e., absorption, work enjoyment, and intrinsic work motivation) and role conflict causes (i.e., teacher's belief, teaching and interaction with young children, comradeship, relationships with parents, workload, supervision, and social awareness of the job). A canonical correlation analysis was performed on the data from a sample of 154 childcare teachers. The results are as follows (1) there was a reciprocal-causal relationship between teachers' role conflict causes and their work-related flow; (2) canonical function 1 showed that absorption and work enjoyment are strongly associated to a teacher's belief and supervision of conflict causes; and (3) canonical function 2 showed that intrinsic motivation has a relatively strong relationship with workload and supervision of conflict causes. It can be concluded that it is important for childcare teachers to have sufficient job resources to promote their flow at work. Further research is needed for investigation of teacher's flow at various conditions of work.

본 연구에서는 Mihaly Csikszentmihalyi가 제시한 인지적, 정의적, 동기적 차원의 플로우 개념을 바탕으로, 어린이집 교사가 직업적 상황에서 경험하는 일 플로우를 측정하였다. 그리고 일 플로우가 어린이집교사의 역할갈등의 다양한 요인들과 어떠한 관계를 가지는지 분석해 보고자 하였다. 이를 위해 154명의 어린이집 교사들로부터 자료를 수집하였으며, 일 플로우 변수군(몰입, 즐거움, 내재적 동기)과 역할갈등 변수군(교사개인, 유아, 조직구성원, 학부모, 행정 및 업무지원, 장학, 사회적 인식) 간의 관계를 검증하고 각 개별변수들의 상호 영향력을 검증하기 위하여 정준상관분석을 실시하였다. 분석결과, 어린이집교사의 일 플로우와 역할갈등 변수군 간의 관계는 상호교호적인 한편, 일 플로우의 예측변수로서 역할갈등을 설정하는 인과관계모형의 가능성을 확인할 수 있었다. 그리고 어린이집교사의 일 플로우의 변수 중 몰입과 즐거움은 교사개인 및 장학관련 역할갈등과의 상호영향력이 높고, 즐거움은 행정 및 업무지원과 장학관련 역할갈등과의 상호영향력이 높음을 알 수 있었다. 연구결과를 바탕으로 관련 국내 외 연구와의 비교 및 이론적 논의점을 기술하였고, 어린이집교사의 개인적, 조직적 맥락의 다양한 변수를 고려한 플로우 연구의 필요성을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 구은미(2004). 보육 프로그램의 질에 영향을 미치는 교사 관련 변인 분석. 숙명여자대학교대학원 박사학위 청구논문.
  2. 김갑순, 김민정(2010). 어린이집 자율장학의 현황 및 요구도: 근무기관유형과 교육경력에 따라. 유아교육학논집, 14(6), 79-100.
  3. 김승자, 김진선(2011). 보육교사의 교육신념과 전문성인식이 보육의 질에 미치는 영향. 부모교육연구, 8(2), 31-52.
  4. 김현지, 이정희, 성원경(2008). 어린이집 수업장학 현황과 수업장학에 대한 교사의 요구 조사. 영유아교육연구, 11, 5-18.
  5. 노미정(2012). 어린이집 자율장학의 운영실태 및 활성화 방안 연구. 건국대학교교육대학원 석사학위 청구논문.
  6. 노은호, 최희양(2009). 보육교사의 장학을 위한 교육정보센터의 기능 강화 방안. 한국보육학회지, 9(1), 49-59.
  7. 류윤석(2008). 유치원과 보육시설 교사의 자기장학 인식과 수행정도 및 활성화 방안. 한국영유아보육학, 54, 189-208.
  8. 박성은(2013). 유아교육 현장에서 경험하는 유아교사의 신념과 실제 사이의 갈등 연구. 숙명여자대학교원격대학원 석사학위 청구논문.
  9. 박해미, 이순영(2009). 보육교사의 근무유형, 자격, 경력, 연령에 따른 장학요구 유형 연구. 한국유아교육.보육행정연구, 13(3), 139-153.
  10. 서윤정, 최서영, 이선정, 이대균(2012). 유아교사의 직업갈등에 관한 이야기. 유아교육학논집, 16(5), 287-313.
  11. 송연숙, 유수경(2008). 유아교사용 역할갈등 척도의 개발과 타당화. 유아교육연구, 28(4), 189-213.
  12. 심정선(2012). 보육교사의 전문성 증진을 위한 실천적 보육장학모형 개발 및 적용. 중앙대학교대학원 박사학위 청구논문.
  13. 유희정, 이미화, 백혜리, 민현주, 이순영, 강민정, 최혜영, 선보영, 송영주, 서영숙, 강정원, 이영환, 최은영(2009). 2009 전국보육실태조사 - 보육시설조사 보고서- . 보건복지가족부, 한국여성정책연구원.
  14. 윤연심(2012). 보육시설 원내자율장학에 대한 보육교사 및 시설장의 인식 연구. 총신대학교교육대학원 석사학위 청구논문.
  15. 이경화, 모지연(2010). 유아교사의 생활경험에 나타난 플로우와 정서 탐색. 열린유아교육연구, 15(3), 265-289.
  16. 이미정, 강란혜(2011). 보육교사의 처우 및 근무실태 개선을 위한 고찰. 한국보육학회지, 11(3), 27-44.
  17. 이승희(2012). 어린이집교사를 위한 장학의 현황 및 요구. 중앙대학교대학원 석사학위 청구논문
  18. 이영숙(2011). 보육시설 평가인증 사후관리에 관한 연구: 자율장학에 대한 보육교사의 인식을 중심으로. 성결대학교교육대학원 석사학위 청구논문.
  19. 이진주(2012). 어린이집 자율장학 실태 및 개선사항에 대한 연구. 한국외국어대학교교육대학원 석사학위 청구논문.
  20. 임옥희(2006). 보육교사-영아 상호작용과 보육교사 신념 및 효능감 간의 관계. 전북대학교대학원 박사학위 청구논문.
  21. 임현주, 이대균(2010). 어린이집 교사의 장학 경험과 그 의미. 열린유아교육연구, 15(3), 213-241.
  22. 정해정, 손은령(2012). 가정 어린이집 자율장학에 대한 보육교사의 인식. 교육발전논총, 33(1), 1-21.
  23. 차주경, 이경화(2011). 사립유치원교사들의 이직(離職) 이야기. 직업교육연구, 30(3), 405-427.
  24. 최윤정, 이경민(2010). 유아교사의 교직만족에 영향을 주는 생활만족과 몰입경험의 관계분석 연구. 유아교육연구, 30(3), 195-215.
  25. 황옥경(2012). 보육교사의 처우 현황과 개선방안: 보수체계를 중심으로. 한국보육지원학회지, 8(3), 249-272.
  26. 황해익(2011). 어린이집 장학프로그램 개발을 위한 요구도 실태 조사 연구. 한국보육지원학회지, 7(3), 189-209.
  27. 황해익, 김병만, 김미진(2011). 어린이집 장학프로그램에 대한 원장과 교사의 인식 및 요구도. 생태유아교육연구, 10(3), 71-94.
  28. Allison, M. T., & Duncan, M. C. (1988). Women, work, and flow. In M. Csiksentmihalyi & I. S. Csiksentmihalyi (Eds.), Optimal experience: Psychological studies of flow in consciousness (pp. 118-137). New York: Cambridge University Press.
  29. Bakker, A. B. (2005). Flow among music teachers and their students: The crossover of peak experience. Journal of Vocational Behavior, 66, 26-44. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2003.11.001
  30. Bakker, A. B. (2008). The work related flow inventory: Construction and initial validation of WOLF. Journal of Vocational Behavior, 72, 400-412. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2007.11.007
  31. Bakker, A. B., & Bal, P. M. (2010). Weekly work engagement and performance: A study among starting teachers. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 83, 189-206. https://doi.org/10.1348/096317909X402596
  32. Bakker, A. B., Demerouti, E., Boer, D, & Schaufeli, W. B. (2003). Job demands and job resources as predictors of absence duration and frequency. Journal of Vocational Behavior, 62, 341-56. https://doi.org/10.1016/S0001-8791(02)00030-1
  33. Bakker, A. B., Demerouti, E., & Verbeke, W. (2004). Using the job Demands-Resources Model to predict burnout and performance. Human Resource Management, 43, 83-84. https://doi.org/10.1002/hrm.20004
  34. Brownlee, J., Berthelsen, D., Irving, K., Lewis, G. B., & McCrindle, A. (2000). Caregivers' beliefs about practice in infant child care programmes. International Journal of Early Years Education, 8(2), 155-165. https://doi.org/10.1080/09669760050046192
  35. Calderhead, J. (1996). Teachers: Beliefs and knowledge. In D. C. Berliner & R. C. Calfee (Eds.), Handbook of educational psychology (pp. 709-725). New York: Macmillan Library Reference.
  36. Collinson, V. (1996) Staff development through inquiry: opening a Pandora's Box of teacher beliefs, paper presented at the Annual Meeting of the Association of Teacher Educators, St Louis, MO, February.
  37. Csikszentmihalyi, M. (1977). Beyond boredom and anxiety. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  38. Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The psychology of optimal experience. New York: Harper and Row.
  39. Csikszentmihalyi, M., & LeFever, J. (1989). Optimal experience in work and leisure. Journal of Personality and Social Psychology, 56(5), 815-822. https://doi.org/10.1037/0022-3514.56.5.815
  40. Dart, B., Boulton-Lewis, G. M., Brownlee, J. M., & McCrindle, A. R. (1996) Change in knowledge of learning and teaching through journal writing. Paper presented at the Joint Conference of the Educational Research Association (ERA), and the Australian Association for Research in Education (AARE), Singapore, November.
  41. Delle F. A., & Massimini, F. (1988). Modernization and the chaging contexts of flow in work and leisure. In M. Csikszentmihalyi & I. S. Csikszentmihalyi (Eds.), Optimal experience: Psychological studies of flow in consciousness (pp. 193-223). New York: Cambridge University Press.
  42. Demerouti, E. (2006). Job characteristics, flow, and performance: The moderating role of conscientiousness. Journal of Occupational Health Psychology, 11(3), 266-280. https://doi.org/10.1037/1076-8998.11.3.266
  43. Demerouti, E., Bakker, A. B., Sonnentag, S., & Fullagar, C. J. (2012). Work-related flow and energy at work and at home: A study on the role of daily recovery. Journal of Organizational Behavior, 33, 276-295. https://doi.org/10.1002/job.760
  44. Eisenberger, R., Jones, J. R., Stinglhamber, F., Shanock, L., & Randall, A. T. (2005). Flow experiences at work: for high need achievers alone? Journal of Organizational Behavior, 26, 755-775. https://doi.org/10.1002/job.337
  45. Fave, A. D., & Massimini, F. (1988). Modernization and the changing contexts of flow in work and leisure. In M. Csiksentmihalyi & I. S. Csiksentmihalyi (Eds.), Optimal experience: Psychological studies of flow in consciousness (pp. 193-213). New York: Cambridge University Press.
  46. Fredrickson, B. L. (1998). What good are positive emotions? Review of General Psychology: Special Issue: New Directions in Research on Emotion, 2, 300-319.
  47. Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., & Black, W. C. (1998). Multivariate data analysis with readings (4th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  48. Halonen, J. S. (2006). Teaching thinking. In W. J. McKeachie & M. Svinicki (Eds.), McKeachie's teaching tips (pp. 318-323). Boston, MA: Houghton Mifflin Company.
  49. Hobfoll, S. E. (1989). Conservation of resources: A new attempt at conceptualizing. stress. American Psychologist, 44, 513-24. https://doi.org/10.1037/0003-066X.44.3.513
  50. Lefevre, J. (1988). Flow and the quality of experience during work and leisure. In M. Csiksentmihalyi & I. S. Csiksentmihalyi (Eds.), Optimal experience: Psychological studies of flow in consciousness (pp. 307-318). New York: Cambridge University Press.
  51. Linley, P. A., & Joseph, S. (2004). Positive psychology in practice. Hoboken, NJ: John Wiley.
  52. Prawat, R. (1992). Teachers' beliefs about teaching and learning: a constructivist perspective. American Journal of Education, 100, 354-395. https://doi.org/10.1086/444021
  53. Salanova, M., Bakker, A. B., & Llorens, S. (2006). Flow at work: Evidence for upward spiral of personal and organizational resources. Journal of Happiness Studies, 7, 1-22. https://doi.org/10.1007/s10902-005-8854-8
  54. Salanova, M., Llorens, S., Cifre, E., Martinez, I., & Schaufeli, W. B. (2003). Perceived collective efficacy, subjective well-being and task performance among electronic work groups: An experimental study. Small Groups Research, 34, 43-73. https://doi.org/10.1177/1046496402239577
  55. Seligman, M., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55, 5-14. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.5
  56. Whitebook, M., Howes, C., Phillips, D., & Pemberton, C. (1989). Who cares? Chid care teachers and the quality of care in America. Young Children, 45(1), 41-45.
  57. Wood, E., & Bennett, N. (2000). Changing theories changing practice: Exploring early childhood teacher's professional learning. Teaching and Teacher Education, 16, 635-647. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(00)00011-1