Interactions between Infants of Different Temperament and Teachers at a Nursery

영아의 기질에 따른 영아-교사의 어린이집 일과 내 상호작용

  • 조수연 (한양대학교 교육대학원 유아교육과) ;
  • 전숙영 (나사렛대학교 아동학과)
  • Published : 2013.02.28

Abstract

This study investigated the interactions between infants of differing natures and teachers in a nursery, and to find the right way to foster the relationship. This study was carried out for 13 weeks, in a class consisting of eight children between one and two years old and with two teachers. The sources of data collection included observations, interviews with teachers, taking videos and voice recording. The results were as follows. (1) Infants with different natures show different reactions in the same situation and it affects the interaction between them and the teachers. (2) The types of interactions among infants with different natures are distinct and the interaction is influenced by factors other than just their nature. A constant interaction between infants and teachers based on the natures of infants and situational reacting strategies toward infants tremendously influence infants' development.

본 연구의 목적은 어린이집 현장에서 기질이 다른 영아들이 교사와 어떤 형태의 상호작용을 하는지 알아보고, 그 차이가 시사하는 점에 대해 생각해보며 바람직한 양육 및 교육의 의미를 밝혀보고자 하는데 있다. 본 연구는 2011년 6월부터 8월까지 13주에 걸쳐 진행되었으며 만 1, 2세 학급의 영아 8명과 담임교사 2인을 대상으로 진행되었다. 자료 수집은 참여관찰과 교사와의 면담, 동영상촬영, 음성녹음 및 각종 문서자료 등을 통해 이루어졌고 관찰 기간동안 수집된 자료를 토대로 기질별 상호작용 유형을 범주화 하고 각 일과시간별로 어떤 상호작용이 이루어졌는지 그 특성과 차이점을 살펴 보았다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 기질이 다른 영아들은 각각의 기질에 따라 같은 상황에서도 서로 다른 반응을 보이며 이는 영아-교사의 상호작용에 영향을 미친다. 둘째, 기질이 다른 영아들의 일과시간별 상호작용 유형은 기질에 따라 분명한 차이를 보이며 이때의 상호작용은 기질 이외의 다른 변인에 의해 영향을 받기도 한다. 따라서 교사는 영아들에게 적절한 지원과 환경을 제공하여 기질의 긍정적인 영향을 높이고 부정적인 영향은 최소화시켜 건강한 영아발달과 원만한 또래관계 형성을 위해 노력해야 할 것이다.

Keywords

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