References
- 곽영순, 김주훈 (2003). 좋은 수업에 대한 질적 연구:중등 과학수업을 중심으로. 한국과학교육학회지, 23(2),144-154.
- 김도헌 (2003). 웹기반형 교수설계자 전문성 개발을위한 실천공동체(Community of practice)형성방안. 한국교육공학회, 19(3), 199-229.
- 김도헌 (2008). 교사들의 지식공유 및 전문성 향상을위한 네트워크 기반 실천공동체의 발달과정: 인디스쿨 사례연구. 교육공학연구, 24(2), 1-30.
- 박인옥 (2007). 연구논문 : 중등의 단위학교 사회교과모임 운영에 관한 실태 조사. 시민교육연구, 39(1), 47-78.
- 서경혜 (2009). 교사 전문성 개발을 위한 대안적 접근으로서 교사학습공동체의 가능성과 한계. 한국교원교육연구, 26(2), 243-276
- 송경오, 최진영 (2010). 초∙중등학교 교사학습공동체의 측정모형 및 수준 분석. 한국교원교육연구, 27(1),179-201.
- 심재호 (2006) 과학교사 전문성과 실험 연수에 대한 중등 과학 교사의 인식. 한국생물교육학회지, 34(1), 27-37.
- 한송희, 백성혜 (2005). 과학교사모임의 형성과정, 활동목적, 연계 형태의 특징에 대한 연구. 한국과학교육학회지, 25(7), 801-810
- Danielson, C. (2006). Teacher leadership that strengthens professional practice. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
- DuFour, R. (2005). What is a professional learning community? In R. DuFour, R. Eaker, & R. DuFour (Eds.), On common ground (pp. 31 43). Bloomington, IN: Solution Tree.
- Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press
- Lumpe, A. T. (2007). Research-based professional development: Teachers engaged in professional learning communities. Journal of Science Teacher Education, 18, 125-128. https://doi.org/10.1007/s10972-006-9018-3
- Reeves, D. B. (2006). The learning leader: How to focus on school improvement for better results. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development
- Wenger, E. (1998). Communities of practice: Learning, meaning, and identity. Cambridge, UK: Cambridge University Press
- Wenger, E., & Snyder, W. (2000). Communities of practice: The organizational frontier. Harvard Business Review, 78, 139-145.
- Wenger, E., McDermott, R. A., Snyder, W., & NetLibrary, I. (2002). Cultivating communities of practice. Boston, Mass.: Harvard Business School Press
- Westheimer, J. (2008). Learning among colleagues: Teacher community and the shared enterprise of education. In S. F.-N. Marilyn Cochran-Smith, D. John McIntyre (Ed.), Handbook of research on teacher education: Enduring questions in changing contexts (3rd Ed) (pp. 756-783). New York, NY: Routledge, Taylor & Francis Group and the Association of Teacher Educators.
- Witz, K. (2006). The participant as ally and essentialist portraiture. Qualitative Inquiry, 12, 246-268. https://doi.org/10.1177/1077800405284365
- Witz, K. (2007)." Awakening to"an aspect in the other: On developing insights and concepts in qualitative research. Qualitative Inquiry, 13, 235-258. https://doi.org/10.1177/1077800406295634
Cited by
- Analysis on the Trends of Studies Related to 'Community of Practice' in Korea - Focused on Implications for Study of Elementary Science Education - vol.33, pp.3, 2014, https://doi.org/10.15267/keses.2014.33.3.464
- Development and Application of the Measuring Instrument for the Analysis of Science Classroom Culture from the Perspective of 'Community of Practice' vol.35, pp.1, 2015, https://doi.org/10.14697/jkase.2015.35.1.0131
- 교사들의 아이디어 융합 과정에서 나타나는 교역지대의 진화과정 탐색: 자율적 학습공동체'STEAM 교사 연구회' 사례연구 vol.33, pp.5, 2013, https://doi.org/10.14697/jkase.2013.33.5.1055
- 초등 과학 교사들의 교사 공동체 내에서의 학습의 특징과 인식적 믿음의 변화 vol.33, pp.4, 2014, https://doi.org/10.15267/keses.2014.33.4.683
- A Study of Teacher Identity Formation of Preliminary Christian Religion Teacher vol.46, pp.None, 2013, https://doi.org/10.35271/cticen.2015..46.333
- 초등 4학년 학생들의 과학 관련 진로 포부와 과학 정체성 관계의 변화 vol.35, pp.5, 2013, https://doi.org/10.14697/jkase.2015.35.5.0841
- '모두를 위한 과학교육'을 실현하기 위한 과학 학습 정체성에 대한 사회문화적 접근 연구 동향 분석 vol.38, pp.2, 2013, https://doi.org/10.14697/jkase.2018.38.2.187
- SSI 교사모임의 특성과 교사 전문성 발달과의 관련성에 관한 사례연구 vol.38, pp.3, 2013, https://doi.org/10.14697/jkase.2018.38.3.431