Abstract
This study is a qualitative research whose purpose was to analyze the experiences of training stress that trainees of mental health social worker were undergoing from the perspective of those trainees, ultimately providing them with a more effective way of clinical education. For this purpose, the study made a survey of 9 trainees who were getting through the training course of mental health social work provided by a relevant training agency. Data collection were focus group-based and conducted 1 to 2 times over about 2 hours. This researcher analyzed statements from the participants and, out of them, 85 were determined as meaningful. From these meaningful responses, the researcher constructed 32 meanings. And then, those meanings were classified according to their similarities and grouped into 9 themes, and finally categorized into 4 themes. More specifically, what were stressful to the subjects that they were experiencing in the training course of mental health social work could be largely categorized into 4 themes, or 'lots of trouble in interpersonal relations', 'too much tightness in training schedule', 'little consideration of them by the training agency', and 'poor organization of the training course'. Considering these findings, this study provided practical implications for the training of mental health social work.
본 연구는 정신보건사회복지사 수련생이 현실적으로 부딪히는 수련스트레스를 수련생의 입장에서 기술해봄으로써 보다 효과적인 임상교육의 실천방안을 마련하고자 시도하였으며, 질적연구방법으로 접근하여 분석하였다. 연구대상은 정신보건수련기관에서 수련을 하고 있는 수련생 9명을 대상으로 하였다. 자료수집은 포커스그룹으로 1-2회 이루어졌으며, 소요시간은 2시간내외였다. 연구참여자들이 진술한 내용을 분석한 결과 의미있는 진술은 85개였으며, 이를 근간으로 연구자가 구성한 의미는 32개로 도출되었다. 이들 구성된 의미들을 유사한 내용으로 묶고 분류한 결과 9개의 주제가 형성되었으며 4개의 주제묶음으로 범주화되었다. 수련과정에서 경험하는 스트레스경험으로는 '대인관계가 어렵다', '수련일정이 빡빡하다', '기관에서 수련생에 대한 배려가 없다', '수련교육에 대한 체계성이 없다'로 4개의 주제묶음으로 분류되었다. 이러한 연구결과를 중심으로 실천적 함의를 제시하였다.