DOI QR코드

DOI QR Code

Availability of Mobile Art in Smartphone Environment of Augmented Reality Content Industrial Technology

증강현실 콘텐츠 산업기술의 스마트폰 환경 모바일 아트 활용 가능성

  • 김희영 (부산대학교 영화연구소) ;
  • 신창옥 (경성대학교 디지털 콘텐츠학부)
  • Received : 2013.03.09
  • Accepted : 2013.04.19
  • Published : 2013.05.28

Abstract

Smartphones provide users with environment for communication and sharing information and at the same time play an important role of mobile technology and mobile art development. Smartphone technology-related researches are being accelerated especially with the advent of mobile Augmented Reality(AR) age, but the studies on user participation that is essential for AR content industry were insufficient. In that regard, the assistance from mobile art area that has already developed these characteristics is essential. Thus, this article is to classify mobile art that has not been studied a lot domestically into feature phone usage and smartphone usage and to analyze each example case with the three most used methods. The usage of feature phones which use the sound and images of mobile devices can be divided into three: installation and performing methods, single channel video art method and five senses communication method. On the other hand, the usage of smartphones that use sensors, cameras, GPS and AR can be divided into location-based AR, marker-based AR and markerless AR. Also, as a result of examining mobile AR content utilization technology by industries, combined methods are utilized; tourism and game-related industries use location-based AR, education and medicine-related industries use marker-based AR, and shopping-related industries use markerless AR. The development of AR content industry is expected to be accelerated with mobile art that makes use of combined technology method and constant communication method through active participation of users. The future development direction of mobile AR industry is predicted to have minimized HMD, integration of hologram technology and artificial intelligence and make the most of big data and social network so that we could overcome the technological limitation of AR.

스마트폰은 소통과 정보공유의 환경을 제공하는 동시에 모바일 기술과 모바일 아트 발전의 핵심적인 역할을 담당하고 있다. 특히 모바일 증강현실시대의 도래와 더불어 스마트폰 기술관련 연구는 박차를 더해가고 있으나, 증강현실콘텐츠 산업에 핵심적인 사용자 참여 유발에 대한 연구가 부족하여 이런 특징이 이미 발달한 모바일 아트 영역에서의 도움이 필수적이다. 따라서 본 연구는 국내에서 거의 연구되지 않았던 모바일 아트를 피처 폰 활용과 스마트폰 활용으로 분류하고 각각 가장 많이 사용된 세 가지 방식을 중심으로 작품 사례를 분석한다. 모바일 기기의 사운드와 이미지를 이용한 피처 폰 활용은 설치와 공연 방식, 싱글채널 비디오 아트 방식과 오감소통 방식으로 나눌 수 있다. 센서, 카메라, GPS와 증강현실을 이용한 스마트폰 활용은 위치기반 AR, 마커인식 AR과 무마커식 AR로 분류된다. 또한 모바일 증강현실 콘텐츠 산업별 활용 기술을 살펴본 결과 관광과 게임관련은 위치기반 AR, 교육과 의료관련은 마커인식 AR, 쇼핑관련은 무마커식 AR 등을 중심으로 혼합방식으로 활용됨을 알 수 있었다. 증강현실 콘텐츠 산업의 발달은 사용자의 적극적인 참여를 통한 지속적인 소통방식과 혼합기술방식을 활용하는 모바일 아트의 참조로 더욱 가속화될 것으로 예상된다. 향후 모바일 증강현실 산업기술의 발전 방향은 HMD(Head Mounted Display)의 소형화, 홀로그램기술과 인공지능의 접목을 예측하고 있으며 빅데이터와 소셜네트워크를 활용하여 증강현실의 기술적인 한계를 극복할 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. www.bloter.net/archives/131576
  2. 전종홍, 이승윤, "모바일 증강현실 기술 표준화 동향", 전자통신동향분석, 제26권, 제4호, pp.61-74, 2011(4).
  3. http://www.pressian.com/article/article.asp? article_num=60090721183932§ion=04
  4. 류병학, "Re: 증강현실 콘텐츠 산업과 모바일 아트 관련 질문", E-mail 인터뷰, 2013.2.5.
  5. 강현옥, "모바일 콘텐츠로서의 광고 영상에 대한 연구", 조형미디어학(구.일러스트레이션학연구), 제8권, 제2호, pp.53-62, 2005.
  6. 박지수, 감성소통을 위한 모바일 아트 표현 연구, 이화여자대학교 대학원 석사논문, 2004.
  7. TTA 용어사전 참조
  8. 이상호, 김선진, 디지털 미디어 스마트혁명, 엠에스디 미디어, p.402, 2011.
  9. http://www.it-times.kr/sub_read.html?uid=53650
  10. R. T. Azuma, "A Survey of Augmented Reality. In Presence: Teleoperators and Virtual Environments," Aug97, Vol.6, 1997.
  11. 후지타 아키히사, 시노자키 이사오, 스마트 모바일 마케팅, 샘 & 파커스, p.28, 2011.
  12. 니케이 커뮤니케이션, 류하나 역, 증강현실의 모든 것, 멘토르, 2010.
  13. http://blog.naver.com/rybxvzxm258?Redirect=Log&logNo=120124325720
  14. http://www.nabi.or.kr/archive/creator_db_read.nab?idx=20
  15. http://www.flong.com/projects/telesymphony/
  16. http://test.nabi.or.kr/site/project/2004/moistwindow/02/artworks.html
  17. http://www.interface.ufg.ac.at/christa-laurent/WORKS/
  18. http://www.youtube.com/watch?v=cZDhHwjfEm4
  19. 노소영 펴냄, Incheon International Digital Art Festival 2010, Nabi Press, 2010.
  20. 우운택, CAMAR: 맥락인식 모바일 증강현실 기술, Jinhan M&B, pp.94-98, 2009.
  21. 지석규, 이대호, 스마트學, 마이디 팟, p.223, 2011.
  22. 정두남, 이시훈, 모바일 산업의 현황과 전망 - 모바일 광고 마케팅을 중심으로, 한국방송광고공사 광고교육연구원, 2008.
  23. http://san.chosun.com/site/data/html_dir/ 2012/08/03/2012080301577.html
  24. http://www.saypen.com/Script/main/main.asp
  25. 하태진, 이영호, 우운택, "상호작용형 증강현실 기반 디지로그 북의 연구 동향 및 전망", 한국멀티미디학회, 제13권, 제3호, pp.89-98, 2009(9).
  26. http://www.khaiyang.com/1636
  27. 롯데호텔부산 롯데아트홀에서 열린 '신개념 지식 콘서트 부산 tech+' 행사 강연과 브로슈어, 2012년 5월 24일.
  28. 주헌식, "모바일 증강현실 기술 발전과 전망", 한국컴퓨터정보학회 동계학술대회 논문집, 제20권, 제1호, pp.213-215, 2012(1).
  29. Sergey Brin talks about Google Glass at TED 2013 http://www.youtube.com/watch?v= riehPVJ7Sw
  30. http://article.joinsmsn.com/news/article/article.asp?total_id=9788551&cloc=olink|article|default
  31. http://www.youtube.com/watch?v=lzsBwnv_dAg
  32. http://www.youtube.com/watch?v=Df829WuSP64