A Study on the Department System of Middle Schools in the Rural Area

농촌지역 중학교의 교과교실제 적용에 관한 연구

  • 양금석 (경남과학기술대학교 건축학과)
  • Received : 2013.10.10
  • Accepted : 2013.11.21
  • Published : 2013.11.25

Abstract

The purpose of this study is to clarify the actual condition of the plan of middle schools in the rural area. Recently, many middle schools are remodeling the buildings and facilities based on the department system. This study, through analyzing on 3 remodeling cases of middle school in the rural area. This article discuses about the basic characteristics of the plan composition and the education programs of 3 middle schools. This study is showing the variation before and after remodeling and space organization types. The results of this study are summarized as follows; 1) Most of them take horizontal zoning system in the department classrooms. 2) Consideration is given to the space of homebas. 3) In the short term, if there is not enough classroom space utilization ratio should be adjusted in the classroom.

Keywords

References

  1. 노유경, 자유학기제 실시와 교과교실제 추진 방향, 2013년도 교과교실제중앙컨설턴트 워크숍(1차), 교육부.한국교육개발원, 2013.09
  2. 윤희철, 교과교실제 운영에 따른 교과교실 공간배치 구성에 관한 연구, 한국교육환경연구원 학술지 제10권 제3호 2011.12
  3. 이동욱, 류호섭, 교과교실제 운영에 따른 공간구성 변화에 대한 현황분석- 리모델링된 10개 고등학교의 사례-, 한국교육시설학회논문집, 제19권1호, 2012,1
  4. 양금석, 농촌지역 고등학교의 교과교실제 적용에 관한 연구, 한국농촌건축학회논문집 제15권2호, 2013.05
  5. 上野 潤, 學校を變えなくちゃ!!, VOI-X, 2002
  6. 한국교육개발원, 교과교실제 컨설팅 가이드, 2012.3
  7. 이호진, 한국 학교건축의 과거와 미래, 한국교육환경연구원, 2008,
  8. http://scmc.kedi.re.kr/consulting/advancehigh.php 교과교실제연구.지원센터의 선진형중학교 교실수 산정 방법