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A Study of Myth of King Heokgeose, the Founder of Shilla Dynasty from a Perspective of Analytical Psychology

신라 시조 혁거세왕 신화에 대한 분석심리학적 연구

  • Sang Ick Han (Department of Psychiatry, Incheon St. Mary Hospital, School of Medical, the Catholic University of Korea)
  • 한상익 (가톨릭대학교 인천성모병원 정신건강의학과)
  • Received : 2013.03.18
  • Accepted : 2013.05.27
  • Published : 2013.06.25

Abstract

C. G. Jung believed that universal and basic condition of human's Unconscious comes out from Märchen or mythology. We can easily experience these universality of human nature in dreams. Therefore, It is very important to interpret mythogens that appear in myths and märchen in analytical psychology to understand these 'big dreams' which could be seen in clinical practice. As I was interested in interpreting myths in analytic psychology, I tried to find universality of archetypes in Korea's traditional folk tales and took note of the birth myth of Hyeokgeose, the founder of Shilla dynasty, while examining the chater of the Unsual in history in the Heritage of the Three Kingdoms. Shilla was founded earlier than two other countries, but it was located in the very south of the Korean Peninsula, and it was behind times in politically, militarily, and culturally compare to Goguryeo and Baekje. However, Shilla achieved unifying the Three Kingdoms and it lasted 1000 years, the longest unified history in Korean history. I tried to examine archetypes in the birth myth if there are any backgrounds that are related to finding a Shilla Kingdom. It is noted that myth of the founder of Korean Peninsula's small Kingdom Shilla has complete story from before the birth to birth, birth of spouse, growth, marriage, accession, governing, death, after death, and succession. Symbols such as numbers 1, 3, 5, 6, 7, 13 and 61, various azimuthes including north, west, south, east, and central, animals like tiger, white horse, hen, dragon, phoenix, and snakes, natures like main symbol egg, rock, gourd, lightening, spring water, stream, tree, forest, mountain, iron and goddess-image like seon-do Holy Mother gradually appears in the myth. These symbols could show a meaning of human experience such as birth of Conscious, growth and development of paternal and maternal love, and story of regeneration and extinction. Moreover, It could be seen as these progress eternally continues in next generation. I have found out that a word, a sentence or stories that looks meaningless in myth revealed its true symbolical meaning. In addition, interaction between Unconscious and Conscious repeats in different forms, and expressed in layered.

C. G. Jung은 일찍이 신화(神話)나 민담(民譚, Märchen)에서 인간 무의식의 보편적, 원초적 조건이 발견된다고 하였다. 우리의 일상에서 이러한 인간심성의 보편성을 흔히 체험할 수 있는 것은 꿈이다. 그러므로 꿈에 나오는 인간 심성에 있는 보편적인 원형상들을 이해하기 위해서 신화소(神話素)들이 등장하는 신화나 민담들에 대한 분석심리학적 해석을 시도해 보는 것은 실제 임상에서 마주치게 되는 이런 '큰 꿈'들을 충실히 이해하기 위해 매우 중요한 과정이다. 저자는 신화에 대한 분석심리학적 해석에 관심을 가지면서 그 대상에 대한 탐색을 하면서 신화소에 나타나는 '원형'의 보편성을 우리 민족 전래의 신화 속에서 찾아보기 위해 삼국유사를 살펴보던 중 기이편(紀異篇)에 나오는 신라(新羅)의 건국신화인 혁거세왕(赫居世王) 신화에 주목을 하게 되었다. 신라는 일찍 건국이 되긴 하였지만 한반도 남부 끝자락에 위치한 제일 작은 나라로서 고구려, 백제에 비해 정치, 군사적으로나 문화적으로 가장 늦게 발전한 나라였음에도 결국 삼국을 통일하고 우리나라 역사상 가장 긴 거의 1000년(BC57~AD935)의 역사를 이어온 나라라는 점에서 건국과 관련된 남다른 바탕이 있었는지 그들의 건국신화에 있는 원형상(原型像)들을 살펴보고자 하였다. 한반도의 남쪽 작은 나라였던 신라의 건국시조의 탄생신화가 탄생전의 상태에서부터 탄생, 배필의 탄생, 성장, 결혼, 즉위, 다스림, 죽음, 죽음 이후, 계승까지 거의 완전한 줄거리를 갖고 있다는 것은 매우 주목되는 점이다. 이 신화에 나오는 1, 3, 5, 6, 7, 13, 61 등 다양한 숫자 상징, 동, 서, 남, 북과 중심을 포함한 모든 방위, 호랑이, 백마, 닭, 용, 봉(鳳) 뱀 등 많은 동물상징, 중심적인 상징인 알을 비롯한 바위, 박(瓢), 전광(電光), 샘물, 내(川), 나무, 숲, 산, 쇠 등 자연의 상징과 선도성모 같은 신상(神像) 등 점차 이야기가 전개되면서 등장하는 온갖 상징들은 이 짧은 신화 속에 온 인류가 경험해온 의식의 탄생, 부성과 모성의 합일을 통한 성장과 발전, 소멸, 재생의 이야기가 펼쳐지고 그런 과정이 다음 세대로 영원히 계승되는 웅대한 이야기가 재현되고 있음을 볼 수 있다. 신화의 한 단어, 한 문장 또는 별로 의미를 찾을 수 없어 보이던 내용들이 점차 그 뜻을 드러내고 있었고, 무의식과 의식의 상호 작용이 그 모습을 달리 하며 계속 반복되며, 중층적으로 표현되고 있음을 확인할 수 있었다.

Keywords

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