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초.중.고에서의 스마트교육 교수.학습 유형 분석

Analysis for Teaching and Learning Methods in K-12 Smart Education

  • 한해숙 (고려대학교 컴퓨터교육학과) ;
  • 임희석 (고려대학교 컴퓨터교육학과)
  • 투고 : 2013.01.29
  • 심사 : 2013.02.20
  • 발행 : 2013.02.28

초록

최근 스마트 기기 보급과 함께 스마트교육 환경의 등장에 따른 새로운 교수 학습 방법에 대한 논의가 증가하고 있다. 이 같은 추세 속에서 본 연구는 스마트교육 체제를 이해하기 위해 교육내용, 교육환경, 교육방식, 교육과정 측면에 대한 총체적인 접근을 통해 스마트교육의 통합적 특성을 고려한 CTLA(Creation Teaching Learning Assessment) 모델을 바탕으로 한 초 중 고(K-12)의 국내 외 실제 스마트교육 사례를 분석하였다. 스마트교육의 교수 학습 유형은 국외사례, 국내사례, 교수 학습 모형 별로 분석하여 각 유형별 현 스마트교육의 긍정적인 부분과 보완 및 추가연구가 필요한 부분을 제시함으로써 스마트교육을 체계적으로 정립 및 구현하여 성공적이고 내실있는 스마트교육이 실현될 수 있도록 기여하고자 한다.

There is an increasing discussion about new teaching and learning methods in smart education environment due to the dissemination of smart devices. In this trend, in order to understand the smart education system, this study analyzed the domestic and foreign cases in K-12 smart education based on CTLA (Creation Teaching Learning Assessment) model through access to educational contents, environments, methods, and its curriculums. The teaching and learning methods in smart education are analyzed in foreign cases, domestic cases, and teaching-learning models presenting the positive part of the currently being implemented smart education and the further research for its improvement. Accordingly this study contributes to the specific formulation and successful realization of smart education.

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