다크투어리즘과 관광경험의 진정성 - 동일본대지진의 재난관광을 사례로 -

Authenticity in Dark Tourism : A Case of Disaster Tourism after the Great East Japan Earthquake

  • 조아라 (서울대학교 일본연구소)
  • Cho, Ara (Institute for Japanese Studies, Seoul National University)
  • 투고 : 2013.01.02
  • 심사 : 2013.02.25
  • 발행 : 2013.02.28

초록

이 글은 다크투어리즘의 일환인 재난관광이 지닌 포스트모더니즘적 특성에 주목하여, 진정성 문제를 통해 이를 분석하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 지난 2011년 발생한 동일본대지진을 구체적 사례로 선정하여, 재난관광의 전개 과정을 분석하였다. 재난 직후, 관광의 영역은 해체되고 일시적으로 재해 공동체가 형성된다. 이후 사회공헌형 관광이 등장하는데, 이 속에서 게스트(관광객)와 호스트(현지주민)는 모두 삶과 죽음의 문제를 공유하게 되고, 실존적 진정성은 관광동기와 경험에서 핵심요소가 된다. 그러나 시간이 지나면서 실존적 진정성은 재해재건의 정치경제적 맥락 속에서 이데올로기적으로 재편되고, 구성적 진정성으로 대체됨으로써 반근대적 성찰에 기반한 대안관광이라는 재난관광의 가능성에 한계가 나타나게 된다. 재난관광의 상품화 이면에 존재하는 윤리적 이슈를 고찰하기 위해서는 재난관광을 진정성 및 포스트모더니즘의 대안관광 틀 속에서 고찰하는 실증연구가 지속되어야 할 것이다.

This study aimed to analyze the authenticity of dark tourism, and to discuss the possibilities and limitations of disaster tourism as an alternative type of tourism in post-modern society. For this purpose, disaster tourism related with the Great East Japan Earthquake was analyzed. After the disaster occurred, the boundaries between guests (tourists) and hosts (residents) dissolved and disaster communities emerged temporarily. This was followed by social contributive tourism, in which both guests and hosts shared their matter of life-and-death experiences, so existential authenticity became the most important motive and experience for tourism. As time passed, however, existential authenticity was reconstructed ideologically in the socioeconomic political context of disaster recovery, and replaced constructive authenticity. After all, the possibilities of disaster tourism as an alternative type of tourism based on the introspection of modernity were restricted. To discuss the underlying ethical issues of the commodification of disaster tourism, further researches should conducted to consider dark tourism as an alternative type of postmodern tourism.

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