DOI QR코드

DOI QR Code

Development of Multimedia Contents System for Gogurye Ancient Tomb Mural

고구려 고분벽화를 소재로 한 멀티미디어 콘텐츠 개발

  • Lee, Yong-Hwan (Dept. of Applied Computer Engineering, Dankook University) ;
  • Lee, YuKyong (Dept. of Applied Computer Engineering, Dankook University) ;
  • Cho, Han-Jin (Dept. of Smart Mobile, Far East University) ;
  • Lee, June-Hwan (Dept. of Smart Mobile, Far East University)
  • 이용환 (단국대학교 응용컴퓨터공학과) ;
  • 이유경 (단국대학교 응용컴퓨터공학과) ;
  • 조한진 (극동대학교 스마트모바일학과) ;
  • 이준환 (극동대학교 스마트모바일학과)
  • Received : 2013.10.31
  • Accepted : 2013.11.18
  • Published : 2013.12.31

Abstract

In this paper, we design and develop an educational virtual system which can experience Goguryeo tomb murals in the virtual world. Goguryeo tomb murals are well known in the world, and they are registered as a UNESCO World Heritage site by the value Acknowledged worldwide. We design an user-friendly interface for Goguryeo tome murals by Flash, and make a modelling and rendering with 3D Max. In addition, we create an educational animation with Adobe Premiere. We choose some of items such as Goguryeo tomb murals, historical sites, high-level description of periodization, Goguryeo's clothes, home, play as sub-themes, and we develop a system with detailed views and informations for the daily life of the people of Goguryeo.

본 논문에서는 고구려 유적 중 유네스코 세계 문화유산으로 등록되어 세계적인 유적으로써 가치를 인정받으며, 세계적으로 많이 알려진 고구려 고분벽화에 대해 Flash로 인터페이스를 제작하고 3D MAX 로 고분을 모델링, 렌더링하고, Premiere로 편집된 애니메이션을 제작하여, 고구려 고분벽화를 가상으로 체험할 수 있는 시스템을 개발하였다. 고구려 고분벽화의 의미, 유적지, 시기 구분 등의 개괄적 설명과 더불어, 고구려인들의 옷, 집, 놀이 등을 소주제로 선정하여 고구려 사람들의 생활상을 상세하게 알려주도록 개발하였다.

Keywords

References

  1. 김부식, "삼국사기", 솔, 2001.
  2. 일연, "삼국유사", 솔, 2002.
  3. 민족화해협력범국민협의회, "남북공동기획 고구려 문화전", 2004.
  4. 여호규, "아! 그렇구나 우리역사 고구려편", 고래실, 2003.
  5. 전호태, "벽화여 고구려를 말하라", 사계절, 2004.
  6. 서울대출판부, "북한의 문화재와 문화유적III", 2002.
  7. 한국역사연구회, "삼국시대 사람들은 어떻게 살았을까", 청년사, 1998.
  8. 이태호, 유홍준, "고구려 고분벽화", 풀빛, 1994.
  9. 조선화보사, "고구려 고분벽화", 1985.
  10. 경기도 박물관, "고구려사 바로알기", 2004.
  11. 노태돈, "고구려사 연구", 2000.
  12. 김용만, "고구려의 그 많던 수레는 다 어디로 갔을까", 바다출판사, 2001.
  13. 조선일보사, "집안 고구려 고분벽화", 1993.
  14. "한국생활사 박물관 고구려생활관", 사계절, 2001.

Cited by

  1. Study on the Scanimation Expression Using Color Scheme vol.14, pp.12, 2016, https://doi.org/10.14400/JDC.2016.14.12.451
  2. A Study on Smart Teaching Plan Production System Combined Education Profiling vol.13, pp.3, 2015, https://doi.org/10.14400/JDC.2015.13.3.185
  3. Cultural Tourism Product Development Research of Muju Taekwondo Institute vol.14, pp.2, 2016, https://doi.org/10.14400/JDC.2016.14.2.351
  4. By Basic Plane Figure, An Analysis Study on Appearance Type of Character in Domestic Kids TV Animation -Focus on the Broadcasting Animation on EBS- vol.14, pp.4, 2016, https://doi.org/10.14400/JDC.2016.14.4.397