DOI QR코드

DOI QR Code

RTE System based on CBT for Effective Office SW Education

효과적인 오피스 SW 교육을 위한 CBT 기반의 RTE(Real Training Environment)시스템

  • 김성열 (울산과학대학교 컴퓨터정보학부) ;
  • 홍병두 (아이스정보처리학원)
  • Received : 2012.11.14
  • Accepted : 2013.01.18
  • Published : 2013.03.31

Abstract

Advanced internet service and smart equipment have caused an environment supporting various online learning anytime and anywhere, which requires learning contents optimized on a new media. Among various on/off line education related to IT, most part if it is office SW. Many oh them cannot make a good education for effective training in practical because many instructors are tend to focus on teaching simple function and use examples of formality repeatedly. In this paper we propose a new office SW education system that make use of LET(Live EduTainer) based on RTE(Real Training Environment) which maximize the effect of learning and it is integrated with GBL(Game Based Learning) which gives rise to interesting in a knowledge as well as simple teaching so that learners are absorbed on it. We'll elaborate a method for teaching and learning required in this system, design and configuration of the system.

인터넷과 스마트기기의 발달은 시간과 장소에 구애 받지 않는 다양한 분야의 학습이 가능한 환경을 제공하고 있으며 이는 새로운 매체에 최적화된 학습컨텐츠를 필요로 하고 있다. 현재 다양한 IT관련 교육 중 가장 많은 온오프라인 교육이 이루어지고 있는 분야는 오피스 SW 분야이다. 그러나 교수자는 단순한 기능 전달에 중점을 두어 개념을 설명하고, 실무활용과는 무관한 형식적인 예제를 실습한 후 예제에 대한 풀이를 반복함으로써 효과적인 실무활용 교육이 이루어지지 않고 있다. 우리는 RTE(Real Training Environment)시스템이 적용된 LET(Live EduTainer)를 활용하여 학습능력을 극대화할 수 있는 새로운 방법을 제시하고, 단순한 지식전달을 넘어 '재미'와 '흥미'를 유발하여 교육에 대한 '몰입'이 가능하도록 GBL(Game Based Learning)을 접목한 교육시스템을 개발하였다. 본 논문에서는 시스템을 제작하는데 필요한 교수-학습법과 구체적인 솔루션 구성 및 설계과정에 대하여 기술한다. 이를 통해 획기적인 오피스 S/W 교육에 대한 새로운 대안을 제시하고자 하였다.

Keywords

References

  1. 최보철, 홍병두, 김성열, "마이크로소프트 오피스와 CBT방식을 활용한 쌍방향 자율모드 기반의 교육환경인 RTE에 대한 연구 및 개발," 한국전자통신학회 2010년도 추계학술대회발표논문집, 제4권, 제2호, pp. 443-447, 2010.
  2. 김성열, 최보철, 홍병두, "CBT 환경을 기반으로 하는 쌍방향 자율모드 기반 RTE 시스템 개발," 한국전자통신학회 논문지, 제7권, 제2호, pp. 227- 234, 2012.
  3. 임은정, 이원기, 이유철, 최병호, 정성광, 이택후, 조훈, 손진호, 원동일, 공현희, 장봉현, 이종명, "Computer-Based Test (CBT) 개발 및 CBT에 대한 학생들의 인식," 한국의학교육, 제20권, 제2호, pp. 145-154, 2008.
  4. http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ y1xatbkd(v=vs.80).aspx, 2012.
  5. 위정현, 조두영, "수학 교과에서 G러닝이 학습자의 정의적 영역에 미치는 영향," 한국게임학회 논문지, 제10권, 제6호, pp. 37-45, 2010.
  6. Maja Pivec, Olga Dziabenko, and Irmgard Schnnerl, "Aspects of Game-Based Learning," Proc .I-KNOW'03 Graz , pp. 217-225, 2003.
  7. Marc Prensky, "Computer Games and Learning: Digital Game-Based Learning" Digital Game-Based Learning, McGraw-Hill, NewYork, 2004.
  8. http://www.educause.edu/ero/article/gamesand- learning, 2012.
  9. Garris, R., Ahlers, R., and Driskell, J.E."Games, Motivation and Learning, Simulation & Gaming," An Interdisciplinary Journal of Theory, Practice and Research. Vol. 33, No. 4, pp.441-467, 2002.
  10. Harman, K. and Koohang, A., Learning Objects: Standards, Metadata, Repositores, and LCMS, California:Informing Science Press. Santa Rosa, pp. 157-184, 2007.
  11. Samuel Schluep, Pamela Ravasio and Sissel Guttormsen Schär, "Implementing Learning Content Management," Human-Computer Interaction-INTERACT'03, IOS Press, pp. 884-887, 2003.
  12. L Greenberg, "LMS and LCMS: What's the Difference?," http://www.learningcircuits.org /NR/exeres/72E3F68C-4047-4379-8454, 2002.
  13. 강인애, PBL의 이론과 실제, 문음사, 서울, 2003.
  14. 강인애, 홍혜주, "PBL에 의한 박물관 교육프로그램 개발 및 적용," 한국조형교육학회논문지, 제34집, pp. 1-37, 2009.
  15. 전영철, 정남용, "PBL을 활용한 학습 활동이 실과에 대한 태도 및 문제 해결력에 미치는 효과," 한국실과교육학회, 한국실과교육학회지, 제20권, 제1호, pp. 253-270, 2007.
  16. http://seriousgames.msu.edu/index.php, 2012.
  17. 이승훈, 김세규, 류성열, "게임 소프트웨어 재미 요소의 체계적인 분류와 탐색방법," 멀티미디어학회논문지, 제13권, 제10호, pp. 1506-1513, 2010.