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A Study on Chain Collision Prevention Scheme using Vehicle-to-Vehicle Communications

적응형 채널 접근을 이용한 차량 간 통신 기반 사고 알림 기술에 관한 연구

  • 이지훈 (상명대학교 정보통신공학과)
  • Received : 2012.11.22
  • Accepted : 2013.01.03
  • Published : 2013.03.31

Abstract

It is expected that the vehicle safety systems using vehicle-to-vehicle communication can reduce the possibility of vehicle collision and prevent the chain crash by promptly delivering the status of neighboring vehicles. Many IEEE 802.11 DCF based Flooding schemes have been proposed, but they may generally expose the problems that the chances of a chain-collision reaction are sharply increased as the vehicle density has increased. Therefore, this paper proposes the chain-collision prevention scheme using a broadcasting-based adaptive report. The proposed method can adaptively allocate the preoccupancy right based on a quantitative priority order and then promptly deliver the warning messages in neighboring areas. Moreover, it is shown from simulation that the proposed scheme provides the performance gains over the existing Flooding based scheme.

차량 간 통신 기술을 적용한 차량의 안전 시스템은 시시각각 변하는 정보를 주변 차량으로 신속히 전파될 수 있기 때문에 사고 발생 위험 최소화 및 추돌 사고의 확산을 방지할 수 있을 것으로 기대된다. 현재 차량간 통신 지원을 위해 IEEE 802.11 DCF 기반 Flooding 기법을 활용한 정보 전달 기술을 활용하는 방안이 제시되고 있지만, 차량 밀도가 높아짐에 따라 Broadcasting 메시지 빈도에 의해 추가적인 연쇄 추돌 현상 발생 확률 증가라는 문제점이 제시되고 있다. 따라서, 본 논문에서는 연쇄 추돌 방지를 위한 V2V 통신 기반의 사고 알림 Broadcasting 기술을 제시하며, 이는 사고 발생 시 각 차량의 정량적 우선순위에 의거하여 공유채널의 선점 권리를 자동적으로 부여하여 인접 지역으로 위험 메시지를 신속하게 전파하는 방법을 제안한다. 또한, 제안 방안의 성능 검증을 위해 시뮬레이션을 통해 기존 Flooding 기반 방안과의 비교 분석을 수행한다.

Keywords

References

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