DOI QR코드

DOI QR Code

Revenue Analysis of Taxi According to Moving Speed

택시의 최대 수익을 위한 최적의 운행 속도 분석

  • 박보렬 (강원대학교 컴퓨터정보통신공학과) ;
  • 이구연 (강원대학교 컴퓨터정보통신공학과)
  • Received : 2013.01.31
  • Accepted : 2013.03.08
  • Published : 2013.03.29

Abstract

In this paper, we analyze the optimum moving speed of taxi for maximum revenue. In the analysis, we assume that passengers are distributed exponentially along with the direction as taxi moves. When the taxi arrives at the location of a passenger within the predetermined time limit, the passenger gets in the taxi. Otherwise, we assume that the passenger leaves the location and the taxi does not meet the passenger. We vary taxi speed from 0km/h through 80km/h to see how revenue of a taxi varies, applying the average gas mileage of LPG taxis in Korea. From the results of the analysis, we see that the probability that a taxi meets passengers goes high as taxi speed gets fast, however the revenue starts to fall after the maximum point of revenue at the optimum speed, since fuel cost gets dominant.

본 논문에서는 유료 운송시스템의 대표적인 예로 택시를 가정하여, 최대 수익을 위한 최적의 운행속도를 분석하였다. 본 분석에서는 손님의 분포는 택시가 이동하는 방향으로 지수분포로 존재한다고 가정하였고, 택시가 이동 중에 손님이 있는 위치에 도달할 때에 택시에 손님을 태워 이동하도록 하였다. 또한 손님이 택시를 기다리는 시간을 계산하여, 손님이 있는 위치까지 택시가 당도하지 못하면 손님의 위치를 재 분포하도록 하였으며, 이에 다른 택시의 움직임도 가상적으로 연동시켰다. 손님이 없을 때의 평균 운행속도를 0km/h부터 80km/h까지 시속을 10km/h씩 늘려가며 분석하였으며 연비는 LPG차량의 평균 연비를 적용하였으며, 요금 또한 실제의 예를 적용하여 시뮬레이션을 수행하였다. 그 결과, 택시의 속도가 높을수록 손님을 태우는 확률이 높아지나, 손님의 분포간격에 따라 수익금에는 차이가 난다는 것을 확인 하였으며, 이를 기반으로 하여 최대 수익을 위한 최적의 속도를 구하였다.

Keywords

References

  1. K.J Ahn, "Improving taxi service in Seoul," Seoul Development Institute Research, 2011.
  2. S.M Lee, J.H. Park, and J.Y. Choi, "Improvement plan of taxi fare," Korea Transport Institute, pp.21-23., 2004
  3. Y.C Lee, "National taxi fare goes up," Retrieved, January, 21, 2013, from http://view.asiae.co.kr/news/view.htm?idxno=2013012111240791094&nvr=Y
  4. S.D Oh, "35% of seoul taxi passengers rides basic rate distance only," Retrieved, March, 31, 2012, from http://img.seoul.co.kr/news/newsView.php?id=20120331010018
  5. B.Y. Park and G.Y. Lee, "Revenue analysis according to the moving speed of taxi," in Proc. KICS Fall Conf., pp.440-441, Soul, Korea, Nov., 2012.
  6. T.H. Park, "Development of a model for calculating total taxi supply based on urban properties". Ph.D.Thesis, ChongNam Univ, Aug., 2011.
  7. J.R. Song, "A study on the advancement of taxi policies in Gyeonggi-do," Gyeonggi Research Institute, pp. 57, 2012.
  8. S.J. Kim, "Improvements of fare structure for Busan taxi services," M.S. Thesis, Dong-Eui Univ, Feb., 2004.
  9. Y.Y. Jeong, "Various comments of netizen for taxi strike," Retrieved, Jun., 20, 2012. from http://news1.kr/articles/709001
  10. S.H. Kang, "The study on marketing strategy for brand taxi," M.S. Thesis, Inha Univ, Aug., 2008.
  11. S.K. Lee, "Study on the optimal estimation of metropolitan taxi supply," M.S. Thesis, Kyungil Univ, Dec., 2011.