The Effects of an School Library Program Using Picture Books and Graphic Organizers - First graders' Literacy Abilities, Book Lending Frequency, and Satisfaction for the Program -

그림책과 이야기 구조도식을 활용한 학교도서관 프로그램의 효과 - 초등학교 1학년 아동의 문해능력과 도서 대출 빈도의 변화 및 프로그램 만족도 분석 -

  • 최나야 (가톨릭대학교 아동학전공) ;
  • 정수정 (가톨릭대학교 생활문화학과 아동학전공, 은계초등학교)
  • Received : 2013.11.19
  • Accepted : 2013.12.09
  • Published : 2013.12.30

Abstract

This study was conducted to verify the effects of an school library program using picture books and graphic organizers on first grade children's literacy abilities and book lending, and to evaluate the program with mothers' and mentors' responses. Twenty eight first graders of an elementary school in Kyunggi province participated in this program. Their reading and writing abilities were tested, and their book lending behaviors were compared before and after the whole program. The participants explored 20 picture books by reading aloud and expressed their responses on the graphic organizers over 11 weeks. The findings of this study after the whole session was complete were as follows. First, participants significantly improved in reading comprehension and writing assessed in terms of fluency, format, organization, expression, contents, and themes. Second, they lent books more frequently from the library than before. Third, participants' mothers showed great satisfaction for the program in that it enhanced child's reading ability, reading attitude, and mother's interest in children's books and library, and mentors also reported very positive impact of this program to themselves.

이 연구는 그림책과 이야기 구조도식을 활용한 학교도서관 프로그램을 구성하여 초등학교 1학년생들에게 실시함으로써 그 효과를 분석하는 것을 목적으로 수행되었다. 경기도의 한 초등학교에서 1학년생 28명이 학교도서관 프로그램에 참여하여 11주 동안 총 20권의 그림책을 읽고 이야기 구조도식을 활용하여 책에 대한 반응을 나타내었다. 프로그램 시행 전후에 참여 아동의 문해능력과 도서 대출 빈도의 변화를 살펴보았고, 참여 아동의 어머니들과 프로그램 진행자들을 대상으로 만족도를 평가하였다. 이 프로그램에 참여한 아동들의 읽기이해력과 쓰기 유창성 및 글의 형식, 조직, 표현, 내용, 주제 면에서의 쓰기능력이 유의하게 향상되었다. 또한 프로그램 참여 이전에 비해 이들이 학교도서관에서 책을 대출하는 빈도가 유의하게 증가하였다. 마지막으로, 참여아동의 어머니들은 아동의 읽기능력과 읽기태도가 향상되고 아동 도서와 도서관에 대한 어머니 자신의 관심이 증가하였다는 점에서 매우 높은 만족도를 보였으며, 프로그램을 진행한 대학생 멘토들은 이 프로그램이 자신들에게도 긍정적인 영향을 주었다고 응답하였다.

Keywords

References

  1. 강옥려, 이창선. "그래픽 조직자 활용이 국어학습부진아의 어휘력과 독해력에 미치는 영향." 서울교육대학교 한국초등교육, 제22권, 제1호(2011), pp.201-225. (Kang, Ock-Ryeo, Chang-Sun Lee. "The Effect of Graphic Organizer on Vocabulary and Reading Comprehension of Low-Achieving Students in Reading." The Journal of Korea Elementary Education, Vol.22, No.1(2011), pp.201-225.)
  2. 강옥려, 홍성두. "그래픽 조직자 활용이 국어학습부진학생의 독해력에 미치는 영향 : 구조방정식을 활용한 ANCOVA를 중심으로." 학습장애연구, 제8권, 제2호(2011), pp.65-86. (Kang, Ock-Ryeo, Hong Sung-Doo. "The Effect of Graphic Organizer on Reading Comprehension of Low-Achieving Students in Reading." The Korea Journal of Learning Disabilities, Vol.8, No.2(2011), pp.65-86.)
  3. 구연정 등. "학령 초기 글쓰기 능력과 유창성과의 관계." 학습장애연구, 제5권, 제1호(2008), pp.43-59. (Gu, Yeong-jung et al. "Relationship Between Written Expression and Writing Fluency Among Primary Grade Students." The Korea Journal of Learning Disabilities, Vol.5, No.1(2008), pp.43-59.)
  4. 국립어린이청소년도서관. 21세기 어린이청소년도서관 서비스 : 개관 1주년 기념 국립어린이청소년도서관 국제심포지엄 자료집. 서울 : 국립어린이청소년도서관, 2007.
  5. 권은경. "학교도서관의 교육적 효과에 관한 이론적 고찰." 한국도서관.정보학회지, 제40권, 제1호(2009), pp.451-469. (Kwon, Eun-Kyung. "An Analysis of the Impacts of School Library on Student's Learning." Journal of Korean Library and Information Science Society, Vol.40, No.1(2009), pp.451-469.)
  6. 김동일. 기초학습기능 수행평가체제 : 읽기검사 검사요강. 서울 : 학지사, 2000.
  7. 김동일. 기초학습기능 수행평가체제 : 읽기검사. 서울 : 학지사, 2008. (Kim, Dong-il. Basic Academic Skills Assessment : Reading. Seoul : Hakjisa, 2008.)
  8. 김동일. 기초학습기능 수행평가체제 : 쓰기검사. 서울 : 학지사, 2011. (Kim, Dong-il. Basic Academic Skills Assessment : Written expression. Seoul : Hakjisa, 2011.)
  9. 김동일, 이대식, 신종호. 학습장애아동의 이해와 교육. 서울 : 학지사, 2009. (Kim, Dong-il, Dae-Sil Lee & Jong-Ho Shin. Introduction to Learning Disabilities. Seoul : Hakjisa, 2003.)
  10. 김영한. "사전 읽기 이야기 구도화 전략이 초등부 뇌성마비아의 읽기 이해도에 미치는 영향." 난청과 언어장애, 제25권, 제1호(2002), pp.73-86. (Kim, Young-Han. "Effects of the Prereading Story Mapping Strategy on Reading Comprehension of Elementary with Cerebral Palsy." Communication Disorder, Vol.25, No.1(2002), pp.73-85.)
  11. 김종성. "자기주도적 탐구학습 프로그램의 교육적 효과와 개선방안에 관한 연구 : 대구광역시교육청의 '책쓰기' 교육 활동을 중심으로." 한국도서관.정보학회지, 제41권, 제2호(2010), pp.81-106. (Kim, Jong-Sung. "A Study on the Effectiveness of An Independent Research Program : With Special Reference to 'Book Writing' Progran of Daegu." Journal of Korean Library and Information Science Society, Vol.41, No.2(2010), pp.81-106.)
  12. 노승림. 이야기 도식을 통한 읽기 훈련이 ADHD아동의 읽기 이해 및 읽기 태도에 미치는 영향. 석사학위논문, 단국대학교 대학원 특수교육학과 정서 및 자폐성장애아교육전공, 2007. (Noh, Seung-Lim. The Effect of Story-Mapping Training on Reading Comprehension and Reading Attitude of Children with ADHD. Unpublished master's thesis, Dankook university, Gyeong-Gi, Korea, 2007.)
  13. 노지현, 윤유라. "학교도서관을 활용한 독서 멘토링 활동의 경험과 교훈." 한국도서관.정보학회지, 제43권, 제3호(2012), pp.239-263. (Rho, Jee-Hyun, You-Ra Youn. "Experiences and Lessons from the Reading Mentoring Programs in School Libraries." Journal of Korean Library and Information Science Society, Vol.43, No.3(2012), pp.239-263.)
  14. 박경희. 이야기 지도 그리기 훈련이 정신지체아동의 다시 이야기하기에 미치는 효과. 석사학위논문, 단국대학교 대학원 특수교육학과 청각.언어장애전공, 2001. (Park, Kyung-Hee. The Effect of Story Mapping Training on Story Retelling of Children with Mental Retardation. Unpublished master's thesis, Dankook University, Gyeong-Gi, Korea, 2001.)
  15. 박수자. 글처리 능력 향상을 위한 글의 구조 지도에 관한 실험 연구. 석사학위논문, 서울대학교 대학원 국어교육과, 1990. (Park, Soo-Jah. An Experimental Study of Text Content Structure Instruction for Improving Text Processing Ability. Unpublished master's thesis, Seoul National University, Seoul, Korea, 1990.)
  16. 박윤금. "부산지역 초등학교의 개방시설 현황분석을 통한 개방시설의 계획방향에 관한 연구." 교육시설, 제16권, 제1호(2009), pp.59-68. (Park, Yoon-Gum. "A Study on the Design Guidelines Through Analysis for the Open-Facilities of Elementary Schools in Busan." Journal of Korean Institute of Educational Facilities, Vol.16, No.1(2009), pp.59-68.)
  17. 변우열. 독서교육의 이해. 고양 : 조은글터, 2009. (Byun, Woo-Yeoul. Introduction to Reading Education. Goyang : 조은글터 2009.)
  18. 송기호 등. 학교도서관과 공공도서관의 지역사회 서비스 연계 활성화 모델 개발 연구. 국립중앙도서관 도서관연구소 연구보고서. 서울 : 국립중앙도서관, 2011.
  19. 송기호. "학생의 자아 탄력성 신장을 위한 사서교사와 학부모의 협력 관계 활성화 방안에 대한 연구." 한국비블리아학회지, 제23권, 제2호(2012), pp.69-86. (Song, Gi-Ho. "A Study of Developing Collaboration Between Teacher Librarians and Parents to Increase Students' Ego-Resilience." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, Vol.23, No.2(2012), pp.69-86.)
  20. 신지연, 김유승. "학교도서관의 지역사회 개방에 관한 연구 : 서울 강남구 초등학교 도서관을 중심으로." 한국비블리아학회지, 제23권, 제1호(2012), pp.277-297. (Shin, Ji-Yeon, You-Seung Kim. "A Study on School Library Opening to Local Community : Focused on School Libraries in Gang-Nam Gu, Seoul." Journal of Korean Biblia Society for Library and Information Science, Vol.23, No.1(2012), 277-297.)
  21. 양현숙. "전래동화를 통한 활동중심 독서지도가 아동의 읽기태도 및 읽기이해에 미치는 영향." 대한가정학회지, 제43권, 제6호(2005), pp.1-27. (Yang, Yeon-Suk. "The Effect of Activities-Centered Reading Based on Korean Fairy Tales on Children's Reading Attitude and Comprehension." Journal of the Korean Home Economics Association, Vol.43, No.6(2005), pp.1-27.)
  22. 이경란. "공공도서관 독서마라톤 프로그램이 독서량과 도서관 이용 빈도에 미치는 영향." 한국도서관.정보학회지, 제44권, 제2호(2013), pp.97-114. (Lee, Kyeong-Ran. "A Study on the Effect of Readingmaraton Program of Public Library on Reading Volume & Library Use Frequency." Journal of Korean Library and Information Science Society, Vol.44, No.2(2013), pp.97-114.)
  23. 이병기. 정보활용교육론. 경기 : 조은글터, 2006. (Lee, Byeong-Ki. Information Literacy Instruction. Goyang : 조은글터 2006.)
  24. 이병기. "학교도서관 중심의 독서교육을 위한 독서전략 범주화에 관한 연구." 한국도서관.정보학회지, 제39권, 제3호(2008), pp.139-159. (Lee Byeong-Ki. "A Study on the Categorization of Reading Strategies for Reading Instruction in School Library." Journal of Korean Library and Information Science Society, Vol.39, No.3(2008), pp.139-159.)
  25. 이서현. 이야기 지도 그리기 프로그램이 지적장애아동의 이야기 능력에 미치는 효과. 석사학위논문, 대구대학교 대학원 언어치료학과, 2011.
  26. 이성현. "또래지도 전략 독해학습장애아의 독해력 및 자아개념에 미치는 효과." 발달장애연구, 제3권, 제1호(1999), pp.147-166 (Lee, Seong-Hyun. "The Effect of the Peer Tutoring Strategies on Reading Comprehension and Self-Concept for Students with Reading Comprehension Learning Disabilities." The Journal of the Korean Association on Developmental Disabilities, Vol.3, No.1(1999), pp.147-166.)
  27. 이승혜. 그래픽 조직자를 활용한 이야기 문법 교수가 초등학교 5학년 읽기학습 장애학생의 독해력에 미치는 효과. 석사학위논문, 단국대학교 특수교육대학원 특수교육학과, 2008. (Lee, Sung-Hye. Effects of Story Grammar Instruction Through Graphic Organizer on Reading Comprehension of Fifth-Grade Students with Reading Comprehension Disabilities. Unpublished master's thesis, Dankook University, Gyeong-Gi, Korea, 2008.)
  28. 이연옥, 노영주. "독서프로그램이 소외계층 아동에게 미치는 효과와 의미 : 도서관과 함께 책읽기 프로그램을 중심으로." 한국도서관.정보학회지, 제43권, 제1호(2012), pp.73-98. (Lee, Yeon-Ok, Young-Joo Noh. "The Effect and Meaning of Reading Program for Alienated Children : Focused on 'The Reading Program with Library'." Journal of Korean Library and Information Science Society, Vol.43, No.1(2012), pp.73-98.)
  29. 이은숙. 텍스트 구조 지도가 독해에 미치는 효과 : 설명적 텍스트를 중심으로. 석사학위논문, 한국교원대학교 대학원 국어교육과 초등국어교육전공, 1997. (Lee, Eun-Suk. A Study on the Effects of Expository Text Structure Instruction on Reading Comprehension. Unpublished master's thesis, Korea National University of Education, Chung-Buk, Korea, 1997.)
  30. 이재승. 아이들과 함께하는 독서와 글쓰기 교육. 서울 : 박이정, 2004.
  31. 정미라. 어린이도서관에서의 영유아 경험에 대한 질적 탐구. 박사학위논문, 성신여자대학교 대학원 교육학과 유아교육전공, 2010. (Jung, Mi-Ra. A Qualitative Study on Experience of Infants and Preschoolers in Children's Library. Unpublished doctoral dissertation, Sungshin Woman's University, Seoul, Korea, 2010.)
  32. 정복희. 동화책 읽어주기 접근법이 유아의 문해능력과 창의성에 미치는 영향. 박사학위논문, 조선대학교 대학원 교육학과, 2008. (Jung, Bok-Hee. The Effect of Reader Stance on Young Children's Emergent Literacy and Creativity. Unpublished doctoral dissertation, Chosun University, Gwang-Ju, Korea, 2008.)
  33. 천경록. 도해 조직자 지도가 독해에 미치는 효과. 국어교육, 제89권(1995), pp.199-224. (Cheon, Gyeong-Rok. "The Effect of Graphic Organizer Teaching on Reading Comprehension." The Education of Korean Language, Vol.89(1995), pp.199-224.)
  34. 채종옥. 동화책 읽어주기 접근법에 따른 유아의 반응에 관한 연구. 박사학위논문, 이화여자대학교 대학원 교육학과, 1995. (Chae, Jong-ok. Effects to Two Contrasting Approaches of Storybook Reading on Children's Response to Literature. Unpublished doctoral dissertation, Ewha Woman's University, Seoul, Korea, 1995.)
  35. 최나야. "그림책을 활용한 표현활동 프로그램이 다문화가정 아동의 문해능력에 미치는 영향." 인간발달연구, 제19권, 제2호(2012), pp.283-301. (Choi, Na Ya. "The Effects of an Expressive Activities Program Using Picture Books on the Literacy Abilities of Children from Multi-Cultural Families." The Korean Journal of Human Development, Vol.19, No.2(2012), pp.283-301.)
  36. 한국어문교육연구소, 국어과교수학습연구소 편. 독서교육사전. 서울 : 교학사, 2006.
  37. 한수연, 조현양. "독서와 도서관 관련 그림책 읽어주기 활동이 초등학생의 도서관 이용에 미치는 영향에 관한 연구." 한국비블리아학회지, 제23권, 제4호(2012), pp.347-368. (Han, Soo-Youn, Hyun-Yang Cho. "A Study on the Relationship Between Reading Library-Related Picture Books to Elementary School Students and Their Library Use." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, Vol.23, No.4(2012), pp.347-368)
  38. 현은자, 김세희. 그림책의 이해 1. 파주 : 사계절, 2005. (Hyun, Eun-ja, Sae-hee Kim. Looking at Picture Books 1. Paju : Sakyejul, 2005.)
  39. 현은자, 김세희. 그림책의 이해 2. 파주 : 사계절, 2007. (Hyun, Eun-ja, Sae-hee Kim. H. Looking at Picture Books 2. Paju : Sakyejul, 2007.)
  40. 황리리. 이야기 도식화 전략 교수가 초등학교 고학년 읽기장애 학생의 읽기 이해력 및 듣기 이해력에 미치는 효과. 석사학위논문, 이화여자대학교 대학원 특수교육학과, 2003. (Hwang, Lee-Lee. The Effect of Story Mapping Strategy Instruction on Reading Comprehension and Listening Comprehension of Elementary Students with Reading Disability. Unpublished master's thesis, Ewha Woman's University, Seoul, Korea, 2003.)
  41. 황리리, 박현숙. "이야기 도식화 전략 교수가 초등 고학년 읽기 장애 학생의 읽기 및 듣기 이해력에 미치는 효과." 언어청각장애연구, 제9권, 제2호(2004), pp.156-170. (Hwang, Lee-Lee, Hyun-Sook Park. "The Effect of Story Mapping Strategy Instruction on Reading Comprehension and Listening Comprehension of Elementary Students with Reading Disability." Communication Sciences & Disorders, Vol.9, No.2(2004), pp.156-170.)
  42. Cullinan, B. E. and Galda, L. Literature and the Child. Forth Worth, TX : Harcourt Brace & Company, 2002.
  43. Dahl, K. and Freppon, P. "A Comparison of Inner City Children's Interpretation of Reading and Writing Instruction in the Early Grades in Skill-Based and Whole Language Classroom." Reading Research Quarterly, Vol.31(1995), pp.50-75.
  44. Gardill, M. C. and Jitendra, A. K. "Advanced Story Map Instruction : Effects on the Reading Comprehension of Students with Learning Disabilities." The Journal of Special Education, Vol.33(1999), pp.2-17. https://doi.org/10.1177/002246699903300101
  45. Gurney, D. et al. "Story Grammar : Effective Literature Instruction for High School Student with Learning Disabilities." Journal of Learning Disabilities, Vol.23, No.6(1990), pp.335-342. https://doi.org/10.1177/002221949002300603
  46. Idol L. and Croll, V. J. "Story-Mapping Training as a Means of Improving Reading Comprehension." Learning Disability Quarterly, Vol.20(1987), pp.214-229. https://doi.org/10.1177/002221948702000403
  47. Idol, L. "Group Story Mapping : A Comprehension Strategy for Both Skilled and Unskilled Readers." Journal of Learning Disabilities, Vol.20, No.40(1987), pp.196-205. https://doi.org/10.1177/002221948702000401
  48. IFLA. Guidelines for Children's Libraries Services. IFLA, Libraries for Children and Young Adults Section, Hague : IFLA, 2003.
  49. Irwin, J. W. 독서지도론(2nd). 천경록, 이경화 역. 서울 : 박이정, 2003.
  50. Kari, A. H. The Effects of Reading Aloud in Motivating and Enhancing Student's Desire to Read Independently. Unpublished doctoral dissertation. Kean University, Union, New Jersey, 1999.
  51. Morrow, L. M. "Reading and Retelling Stories : Strategies for Emergent Readers." The Reading Teacher, Vol.38(1988b), pp.870-875.
  52. Morrow, L. M. "Young Children's Response to One-to-One Story Readings in School Setting." Reading Quarterly, Vol.23(1988a), pp.89-100. https://doi.org/10.2307/747906
  53. Taylor, L. K. Alber, S. R. and Walker, D. W. "The Comparative Effects of a Modified Self-Questioning Strategy and Story Mapping on the Reading Comprehension of Elementary Students with Learning Disabilities." Journal of Behavioral Education, Vol.11(2002), pp.69-87. https://doi.org/10.1023/A:1015409508939