The Effect of Film as the Virtual Context on Logical Thinking of Engineering Students

영화 활용 수업이 공과대학 학생의 논리적 사고력에 미치는 영향

  • 이현정 (서울시립대학교 교육대학원)
  • Received : 2013.02.14
  • Accepted : 2013.10.15
  • Published : 2013.11.30

Abstract

The purpose of this study is to design the instructional model to develop logical thinking competency of engineering students and to investigate the effect of the model. The instructional model is composed of the virtual context (films were provided), problem solving, feedback, another problem solving with different perspectives, feedback. The process is looped. The results showed statistically significant improvements between pre- and post-test. The first standardized test of critical thinking showed the improvement from pre-test to post-test (d=0.646). The second test of logical thinking showed the improvement from pre-test to mid-term test (d=0.753) and improvement from mid-term to post-test (d=1.529).

Keywords

References

  1. 김영민 & 김수현(2009). 우리나라 중학생들의 논리적 사고 능력에 대한 메타 분석 - 1980-2000년까지의 학술지 게재 논문을 중심으로. 한국과학교육학회지, 29(4): 437-449.
  2. 김진동 & 양권우(2010). 실생활 속 사례를 통한 알고리즘 학습이 논리적 사고력에 미치는 영향. 정보교육학회논문지, 14(4): 555-560.
  3. 박기석 & 류근행(1997). 소집단별 오답원인 자기설명방식이 수학과 학습태도 및 논리적 사고력에 미치는 영향. 과학교육연구, 28: 17-31.
  4. 정유림 & 허경(2010). 스퀵 e-toy 프로그래밍 교육을 통한 메타인지 및 GALT 논리 사고력 향상 효과 분석. 한국정보교육학회 논문지, 14(2): 199-208.
  5. 조규락(2003). 구성주의 기반의 학습이론 탐구. 교육공학연구, 19(3): 3-40.
  6. 조성환, 송정범, 김성식, & 이경화(2008). CPS에 기반한 스크래치 EPL이 문제해결력과 프로그래밍 태도에 미치는 효과. 한국정보교육학회, 12(1): 77-88.
  7. 진성수 & 박판우(2010). MCU를 활용한 프로그래밍 학습이 문제해결력 향상에 미치는 효과. 한국정보교육학회 논문지, 14(3): 319-328.
  8. 최서경 & 김영식(2012). 앵커드 수업을 통한 알고리즘 학습이 초등학생의 문제해결력에 미치는 영향. 한국컴퓨터교육학회 논문지. 15(3): 1-10.
  9. 최훈 & 최승기(2012). 영화 <12명의 성난 사람들>과 논리적 사고, 철학탐구, 31: 233-262.
  10. 한국교육공학회(2005). 교육공학 용어사전. 서울: 교육과학사.
  11. 홍재운 & 이수정(2009). 메타인지 수준에 따른 EPL 프로그래밍 학습이 논리적 사고에 미치는 영향. 정보과학회논문지, 36(6): 498-507.
  12. Cognition and Technology Group at Vanderbilt(1992). The Jasper Experiment: An exploration of Issues in Learning and Instructional Design. ETR and D, 40: 65-80.
  13. Cheng, P. W. and Holyoak, K. J.(1985). Pragmatic reasoning schemas. Cognitive Psychology, 17: 391-416. https://doi.org/10.1016/0010-0285(85)90014-3
  14. Cosmides, L.(1989). The logic of social exchange: Has natural selection shaped how humans reason? Studies with the Wason selection task. Cognition, 31(3): 187-276. https://doi.org/10.1016/0010-0277(89)90023-1
  15. Derelioglu Y. & Sar E.(2010). The use of films on history education in primary schools: Problems and suggestions. Science Direct, 9: 2017-2020.
  16. Griggs, R. A. and Cox, J. R.(1982). The elusive thematicmaterials effect in wason's selection task. British Journal of Psychology, 73: 407-420. https://doi.org/10.1111/j.2044-8295.1982.tb01823.x
  17. Holvikivi J.(2007). Logical Reasoning Ability in Engineering Students: A Case Study. IEEE Transactions on Education, 50(4): 367-372. https://doi.org/10.1109/TE.2007.906600
  18. Johnson-Laird, P. N., and Wason, P. C.(1977) A theoretical analysis of insight into a reasoning task. In P. C Johnson- Laird & P. C. Wason (eds), Thinking: Readings in cognitive science. Cambridge: Cambridge University Press, 1977.
  19. Marcus, A. S.(2006). Celluloid blackboard: teaching history with film. Information Age publishing Inc., U.S. A.
  20. Walker, T. R.(2006). Historical literacy: reading history through film. The Social Studies, 97(1): 30-34. https://doi.org/10.3200/TSSS.97.1.30-34