Journal of Korean Home Economics Education Association (한국가정과교육학회지)
- Volume 25 Issue 4
- /
- Pages.63-77
- /
- 2013
- /
- 1225-1488(pISSN)
Development and Evaluation of the Home Economics-Relevant Korean Culture Experience Program for Adolescents with Multicultural Backgrounds - for the Improvement of Self-Identity and Social Adaptation -
가정교과가 연계된 다문화가정 청소년의 한국문화 체험 프로그램의 개발과 평가 - 자아정체감 및 사회적응력 향상을 위하여 -
- Lee, Shin Sook (Department of Social Welfare & Consumer Science, Sunchon Univ.) ;
- Kim, So Ra (Department of Social Welfare & Consumer Science, Sunchon Univ.)
- Received : 2013.10.28
- Accepted : 2013.12.27
- Published : 2013.12.31
Abstract
The purpose of this study is to develop the home economics-relevant program on Korean traditional culture for adolescents from multicultural families for them for experience it directly, set up ego-identity and improve social adaptability. Further, we checked the effectiveness and efficiency of the developed program. First we developed the program composed of a total of 12 sessions based on experiencing Korean culture. It consists of largely 5 madang(parts) centered on themes such as Eowool madang, Hangeul madang, Play madang, Cooking madang and hostory madang. We ran the developed program for 3 months targeting a total of 18 persons composed of the adolescents from multicultural families and their mothers residing in S city of eastern area of Jeonnam province. We measured the participants' ego-identity, social adaptibility and participation satisfaction to examine the effectiveness of the program. The results of pre-test, post-test and satisfaction which are evaluation instruments used in this program are as follows. First, it appeared that the self-identity of the adolescent of multicultural families inceased by 0.30 from average score of 3.03 before the participation in the program to 3.33 after the participation. Social adaptability increased by 0.30 from average 3.11 before the participation to 3.41 after the participation. Second, in the program participation satisfaction, it appeared that first the middle satisfaction marked average 3.30 which exceeded median value at 3.00, meaning a little high satisfaction, whereas the final satisfaction had an averagescore of 4.03, which means a big satisfaction concerning the program participation. The results indicated that the home economics-relevant program was effective in improving the ego-identity and social adaptability of adolescents from multicultural families and supporting a role of as a member of Korean family.
본 연구의 목적은 다문화 가정의 청소년을 대상으로 한국의 전통문화를 바르게 알고 직접 체험해 봄으로써 자아정체감을 정립하고 사회적응력을 향상시키기 위해 가정교과와 연계된 프로그램을 개발하는 것이다. 나아가서 개발된 프로그램의 유용성을 알아보기 위해 프로그램의 효과성을 살펴보았다. 먼저 총 12회기로 구성된 프로그램을 개발하였는데 한국문화 체험을 주제로 하는 본 프로그램은 주제를 중심으로 크게 5개의 마당인 어울마당, 한글마당, 놀이마당, 요리마당, 역사마당으로 이루어져 있다. 개발된 프로그램을 통해 전남 동부권에 소재한 S시 거주 다문화가정 청소년과 그들의 어머니로 구성된 총 18명을 대상으로 총 3개월에 걸쳐 프로그램을 진행하였다. 프로그램을 수행하면서 프로그램의 효과성을 알아보기 위해 참여자의 자아정체감과 사회적응 정도, 참여만족도를 측정하였다. 본 프로그램 활동을 통한 효과성 평가인 사전 사후검사와 만족도 검사의 결과는 다음과 같다. 첫째, 다문화 가정 청소년의 자아정체감은 프로그램 참여 전 평균 3.03점에서 참여 후 3.33점으로 0.3점이 향상되었고 사회적응력은 참여 전 평균 3.11점에서 참여 후 3.41점으로 0.3점이 향상된 것으로 나타났다. 둘째, 프로그램 참여 만족도에서는 먼저 중간만족도가 중앙치인 3.00점을 상회하는 점수인 평균 3.30을 나타내 만족도가 약간 높은 것으로 나타났으나 최종만족도에서는 평균 4.03점을 나타내 프로그램 참여도에 대한 만족도가 매우 큰 것으로 나타났다. 이러한 결과를 볼 때 가정교과와 연계된 본 프로그램이 다문화가정 청소년의 자아정체감과 사회적응력 향상을 도모하는 효과성 있는 프로그램으로 평가되었고 프로그램 수행에 있어 가정교과가 중요한 역할을 담당하고 있음을 알 수 있다.
Keywords