Systematic Review of Assessment Tools for Praxis Ability of Sensory Integrative Function : Provide Range of Assessment Tools in Foreign and Domestic Normal Children

실행능력 평가도구에 대한 체계적 고찰 : 정상아동에서 국내.외 평가도구별 수행범위 제시

  • Hong, Eunkyoung (Dept. of Occupational Therapy, Shinsung University) ;
  • Kim, Kyeong-Mi (Dept. of Occupational Therapy, College of Biomedical Science and Engineering, Inje University)
  • 홍은경 (신성대학교 작업치료과) ;
  • 김경미 (인제대학교 의생명공학대학 작업치료학과)
  • Received : 2013.11.22
  • Accepted : 2013.12.20
  • Published : 2013.12.31

Abstract

Objective : The purpose of this study tried to present the performed average and range through systematic review about assessment tools that measures the praxis ability of sensory integrative function for foreign and domestic normal children. Methods: With making use of Medline, PubMed, Ovid, Eric, the Library of Congress, National Science and Technology Information Center, Kiss, RISS, and the Google search engine, we searched the name of assessment tool on the basis of the framework of the theory of sensory integration. Target paper was thesis and Journal published from January 2000 to April 2011. Results: Total of 24 papers were retrieved, used assessment tools were Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency (BOTMP), Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency, Short Form (BOTMP-SF), Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency, Second Edition (BOT-2), Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency, Second Edition, Short Form (BOT-2-SF), Clinical Observations of Motor and Postural Skills (COMPS), Motor Assessment Battery for Children (MABC), Clinical Test of Sensory Interaction with Balance (CTSIB), and subtest of Sensory Integration and Praxis Test (SIPT). We presented the average and range of assessment tools applied to normal children in each country. Conclusion: A performed result in other cultural and domestic normal children which this study presented will provide a standard in comparison with performance of children with disabilities who are the actual clinical evaluation.

목적 : 본 연구의 목적은 국내 외 감각통합기능의 실행능력을 측정하는 평가도구에 대한 체계적 고찰을 통해 정상아동의 수행 평균이나 범위를 제시하고자 하였다. 연구방법 : Medline, PubMed, Ovid, Eric, 국회도서관, 국가과학기술정보센터, Kiss(한국학술정보), RISS(학술연구정보서비스), 구글 검색 엔진을 이용하여 감각통합이론의 틀을 바탕으로 한 실행능력 평가도구명을 검색하였다. 대상논문은 2000년 1월부터 2011년 4월까지 출판된 학위논문, 학회지, 저널이었다. 결과 : 총 24개의 논문이 검색되었고, 사용된 평가도구는 Bruinink-Oseretsky Test of Motor Proficiency (BOTMP), Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency, Short Form (BOT-SF), Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency, Second Edition (BOT-2), Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency, Second Edition, Short Form (BOT-2-SF), Clinical Observations of Motor and Postural Skills (COMPS), Motor Assessment Battery for Children (MABC), Clinical Test of Sensory Interaction with Balance (CTSIB), Sensory Integration and Praxis Test (SIPT) 소항목이었다. BOTMP-SF에서 그리스와 미국아동의 수행을 비교한 결과, '달리기 속도 및 민첩성', '카드분류하기', '점찍기' 항목에서 큰 수행의 차이를 보였다. BOT-2의 한국아동의 수행결과는 8개 소항목에서 모두 평균과 평균이상의 결과를 보였으며 BOT-2-SF의 인도아동의 수행결과는 연령이 증가할수록 모든 항목의 수행도가 높아짐을 보였다. 영국, 캐나다, 한국 아동이 수행한 COMPS에서는 세 나라 평균이 모두 정상범주에 있었고 특히, 한국아동의 평균 수행점수가 캐나다 아동에 비해 높았다. 결론 : 본 연구에서 제시하는 국내 외 정상 아동의 수행 결과는 임상의 평가 대상이 되는 장애아동의 실행능력 수행을 비교하는데 기준을 제시할 것이다.

Keywords