DOI QR코드

DOI QR Code

전통애니메이션과 슈렉시리즈에 나타난 몸과 정치권력에 대한 패러디적 특성비교 - 푸코의 정치권력 담론을 중심으로 -

A Parodic Comparison On Body & Political Power in Traditional Animation & Shrek Series - Centered on the Political Power Discourse of Foucault -

  • 이혜원 (서울대학교 의류학과) ;
  • 김민자 (서울대학교 의류학과/생활과학연구소)
  • Lee, Hyewon (Dept. of Clothing and Textiles, Seoul National University) ;
  • Kim, Min-Ja (Dept. of Clothing and Textiles, Seoul National University/Research Institute of Human Ecology, Seoul National University)
  • 투고 : 2012.07.13
  • 심사 : 2012.10.07
  • 발행 : 2013.01.31

초록

This study provides comparative analysis on the parodying of the body and political powers in the traditional animation and Shrek Series based on the discourse of Foucault. For the research, parody theories and Foucault's discourse were reviewed through the literature study, and Shrek Series was analyzed through positive study. The Shrek Series overturned stereotypes of the traditional animation by means of parody, especially showing a true body and a political power in the post-modern society. Foucault focused on the body and newly changed political power in the post-modern society. A body was changed into resistant and combative forms rather than obedient and submissive under control of the community power. In addition, political power was changed into relationship-oriented, decentralized and creative power rather than the centralized and class-based. In the traditional fairy tales, heroes and heroines are beautiful and perfect characters who obtain wealth and honor and live a happy life forever. However, heros and heroines in the Shrek Series are not attractive and do not have the ideal body shape, but rather have creative and active personalities and show indifference towards wealth and honor. Furthermore, their dress colors show the change into lower value and higher chroma. The Shrek Series is a future-oriented animation which created a fluid body and a creative political power in the post-modern society.

키워드

참고문헌

  1. 박유신 (2008), <슈렉>시리즈는 정치적으로 공정한가?: 미국 내 문화충돌과 전복적 욕망의 알레고리, 영상예술 연구, 13, pp. 143-189.
  2. 슈렉시리즈: 2001년 1편, 2004년 2편, 2007년 3편, 2010년 포에버편.
  3. Hutchen, L. (1992), 패로디이론, 김상구, 윤여복 역, 서울: 문예출판사, p. 11.
  4. 고현진, 김민자 (1995), 현대패션에 나타난 패러디에 관한 연구, 복식, 25, pp. 249-267.
  5. Kyung Ok Jin (2001), Analysis of Parody Applied Modern Fashion Design Techniques, International Journal of Costume, 1, pp. 145-147.
  6. 양운덕 (2003), 미셸 푸코, 서울: 살림, p. 22.
  7. Michel Foucault (1972), Power/knowledge, NY: Pantheon Books, p. 133.
  8. 이지연 (2007), 컨템포러리 댄스에 나타난 '몸의 정치'적 재현방식 연구, 이화여자대학교 대학원 박사학위논문, pp. 17-19.
  9. 김지혜 (2007), 애니메이션에 나타난 패러디 유형에 관한 비교분석-<치킨런>과 <슈렉>을 중심으로, 홍익대학교 산업대학원 석사학위논문, pp. 15-22.
  10. 김지혜 (2007), 애니메이션에 나타난 패러디 유형에 관한 비교분석-<치킨런>과 <슈렉>을 중심으로, 홍익대학교 산업대학원 석사학위논문, p. 15.
  11. 임유상 (2006), 3D 애니메이션에의 유머에 대한 연구, 홍익대학교 석사학위논문, pp. 106-107.
  12. 김지혜 (2007), 애니메이션에 나타난 패러디 유형에 관한 비교분석-<치킨런>과 <슈렉>을 중심으로, 홍익대학교 산업대학원 석사학위논문, p. 19.
  13. 김민자 (1998), 20세기 패션에 나타난 모더니즘과 포 스트모더니즘에 대한 연구(II), 복식, 38, p. 389.
  14. 김민자 (1998), 20세기 패션에 나타난 모더니즘과 포스트모더니즘에 대한 연구(II), 복식, 38, p. 370.
  15. 김민자 (1998), 20세기 패션에 나타난 모더니즘과 포 스트모더니즘에 대한 연구(II), 복식, 38, pp. 371-372.
  16. 자료검색일 2012. 3. 28, http://www.disneyclips.com/imagesnewb4/aurora.html
  17. 자료검색일 2012. 3. 28, http://www.disneyclips.com/imagesnewb4/snowwhie.html
  18. 문혜정, 김민자 (1998), 서양 복식에 나타난 검정색의 이미지, 복식, 41, pp. 207-223.
  19. 자료검색일 2012. 3. 28, http://rockstartemplate.com/photography/shrek-movie-posters/
  20. 자료검색일 2012. 3. 28, http://en.wikipedia.org/wiki/File:Princess_Fiona.jpg
  21. 자료검색일 2012. 3. 28, http://www.disneyclips.com/imagesnewb4/images1wrakr01/jul17.gif
  22. 자료검색일 2012. 3. 28, http://www.rankopedia.com/Best-Lion-King-Character/Step1/5495/.html
  23. 자료검색일 2012. 3. 28, http://themoviechef.com/The%20Prince%20of%20Egypt/tmc_The%20Prince%20of%20Egypt.php
  24. 데이비드 코에닉 (1998), 애니메이션의 천재 디즈니의 비밀, 서민수 역, 서울: 현대 미디어, pp. 25-224.
  25. 자료검색일 2012. 3. 28, http://photobucket.com/images/shrek/?sortby=sevendaysview
  26. 자료검색일 2012. 3. 28, http://www.sceincrefelctions.com/media/111705/Shrek_the_Third_-_King_Harold_-_01_Wallpaper/