DOI QR코드

DOI QR Code

value of the property on the impact of the Perceived value of accommodation on tourism satisfaction

숙박시설의 지각된 가치가 관광만족도에 관한 연구

  • 전인오 (호서대학교 벤처전문대학원 정보경영학과) ;
  • 강명석 (호서대학교 벤처전문대학원 정보경영학과)
  • Received : 2013.08.09
  • Accepted : 2013.10.20
  • Published : 2013.10.28

Abstract

Perceived value of the property and determine the satisfaction and accommodation factors impact factor in customer satisfaction, and perceived value of factors for the tourists and the the satisfaction degree of freezing gareul analysis in the following results are derived. First, the economics of accommodation, convenience to the tourists, but the perceived value and accessibility and facilities that do not affect the show better, second, the perceived value, affordability, amenities, increase tourists' satisfaction showed.

본 연구는 숙박시설의 이용에 따라 이용하는 관광자의 지각된 가치는 관광만족도에 관한 연구에 분석으로써 숙박시 이용에 대한 지각된 가치와 이를 이용하는 관광자들을 대상으로 하여 지각된 가치가 관광자들에게 미치는 영향을 분석하는 것이 중요한 관건이 된다. 따라서 본 연구의 목적으로는 숙박시설의 지각된 가치가 관광만족도에 미치는 영향을 파악하여 숙박산업 발전 가능성을 타진하고자 연구의 목적을 두었다. 숙박시설의 지각된 가치와 만족도를 파악하고, 숙박시설의 요인들은 고객만족에 어떠한 영향 요소로 작용하고 있으며, 요인들의 지각된 가치는 관광자들에게 어는 정도 만족을 하고 있는 가를 분석하여 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 숙박시설의 경제성, 편의성은 관광자들에게 지각된 가치를 높이고 있으나 접근성과 부대시설은 큰 영향을 주지 않는 것으로 나타났다, 둘째, 지각된 가치에는 경제성, 편의시설이 관광자들의 만족도를 높이는 것으로 나타났다.

Keywords