DOI QR코드

DOI QR Code

중학교 1학년 수학 교과서에 반영된 스토리텔링 구성요소 분석

A Study on Component of Storytelling on the middle school 1 Mathematics Textbooks

  • 투고 : 2013.10.31
  • 심사 : 2013.11.22
  • 발행 : 2013.11.30

초록

본 연구에서는 2009 개정 수학과 교육과정을 바탕으로 개발된 중학교 1학년 수학교과서 중에서 스토리텔링의 적용을 그 특성으로 하였다고 기술한 교과서 3종을 선택하여 현행 교육과정 기본 방향과 내용 및 수학교육 선진화 방안의 일부인 스토리텔링의 구성요소를 분석해 보고 그 대안을 제시해 보는 것을 연구의 목적으로 한다. 교수 학습 맥락에서의 스토리텔링의 6가지 요소인 '페르소나', '감정이입', '비유', '플롯', '심미적 경험', '시간성'을 이용하여 중학교 1학년 수학교과서에서 수학적 개념이나 성질을 도입하기 위해 사용한 스토리텔링의 자료를 분석하였다. 즉, 스토리텔링 자료가 스토리텔링의 요소를 얼마나 잘 갖추고 있는지를 교수 학습 맥락에서의 스토리텔링 요소의 반영 유무와 비율을 통해 살펴보고, 각 교과서의 특징을 살펴보았다. 이 연구의 결과가 수학을 실생활과 관련하여 흥미 있게 공부할 수 있는 방법과 자료를 개발하는데 필요한 정보와 자료를 제공할 것으로 기대한다.

Education, Science and Technology Department in January 2012, announced the advancement of mathematics education scheme. Select a textbook of storytelling method in policy by this, it is easy to understand the math, and that you can learn happily, was fabricated and spread. In this study, we selected three of the textbook that describes the set to its characteristics the application of storytelling in a textbook of mathematics 13 different middle school that will be used from March 2013. And of research that the textbook is to analyze the reflected reality of storytelling that is part of the advancement scheme of mathematics education content and direction and basic curriculum of current. View by presenting instead I is an object of the present invention. Six components of storytelling in the teaching and learning context that is proposed in the Park's study (2012) are used to analyze. Those are 'Persona', 'empathy', 'analogy', 'aesthetic experience ', 'plot' and 'time'. The data were analyzed storytelling was used to introduce the nature and mathematical concepts in math textbook based on these elements 6. That is looking at the ratio of the presence or absence of reflecting elements of storytelling on teaching and learning context that the data storytelling meets much the elements of storytelling to investigate the characteristics of each textbook. It is expected to provide the information and resources needed to develop methods and materials that can be studied to be interested in conjunction with real life mathematics as a result of this study.

키워드

참고문헌

  1. Bernard, S. C. (2007). Documentary Storytelling: Making Stronger and More Dramatic Nonfiction Films, Forcal Press
  2. Burton, L. (2004). Mathematicians as enquirer; Learning about learning mathematics. Dordrecht : Kluwer/Springer
  3. Eills, G. & Brewster, J. (1991). The storytelling handbook for primary teachers, London : Penguin Books
  4. Glynn, S. M., Duit, R., & Thiele, R. B. (1995). Teaching science with analogies: A strategy for constructing knowledge. In S.M. Glynn and R. Duit (Eds.). Learning science in the school: Research reforming practice. Mahwah, NJ : Erlbaum
  5. Neuhauser (1993). P.C. Corporate Legends And Lore: The Power Of Storytellling As A Management Tool. New York : McGraw-Hill
  6. Zazkis, R. & Liljdahl, P. (2009). Teaching mathematics as storytelling. Rotterdam, Taipei : Sense Publisher
  7. 강옥기.김수철.이환철 (2013). 수학교육 선진화 방안의 교과서 적용 실태 분석, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 52(2), pp.129-147 https://doi.org/10.7468/mathedu.2013.52.2.129
  8. 강옥기 외 8인 (2013). 중학교 수학 1. 두산동아(주)
  9. 고상숙 (2013). 중학교 1학년 수학교과서에 나타난 스토리텔링 특성에 대한 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>. 52(2). pp.149-161
  10. 교육과학기술부 (2012). 수학교육 선진화 방안
  11. 권오남.주미경.박규홍.오혜미.박지현.조형미.이지은.박정숙 (2012). 고등학교 수학 교사의 스토리텔링 수학 교과서에 대한 이해, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 51(3), pp.223-246 https://doi.org/10.7468/mathedu.2012.51.3.223
  12. 김서령 외 10인 (2013). 중학교 수학 1. (주)천재교육
  13. 김재춘, 배지현 (2009). 의미 생성 활동으로서의 스토리텔링의 교육적 함의, 초등교육연구. 22(1). pp.61-82
  14. 두산백과 (2013). http://terms.naver.com/entry.nhn?docId=1157716&cid=200000000&categoryId=200003444
  15. 박교식 (2012). 수학교육에서의 스토리텔링 방식 적용을 위한 소재 연구: 지수용육도와 지수귀문도를 중심으로. 한국학교수학회논문집, 15(1), pp.155-169
  16. 박만구.최혜경 (2013). 초등수학교육에서 스토리텔링의 의미와 활용의 실제, 한국수학교육학회
  17. 박소화 (2012). 스토리텔링 기반 교수 설계 원리 및 모형 탐색, 서울대대학원 박사학위논문
  18. 백영미 (2007). 스토리텔링을 적용한 수학수업이 초등학교 학생의 학업성취도 및 수학적 태도에 미치는 영향. 청주대학교 교육대학원 석사학위논문
  19. 백조현.박수홍.강문숙 (2010). 스토리텔링기반 수학과 수업설계전략 모형 개발: 확률과 통계를 중심으로. 교육혁신연구, 20(1), pp.113-141
  20. 이윤호.강현석 (2013). 스토리텔링을 활용한 교과서 진술 방안 탐색-초등 수학, 과학 교과서의 스토리텔링 요소 분석을 중심으로-. 교육문화연구, 19(1). pp.83-118.
  21. 조정래 (2013). 스토리텔링 멘토링. 행복한미래
  22. 한국개발연구원 (2008). 스토리텔링 수업모형개발. KDI 교사포럼 전국 심포지엄 'ELA'팀
  23. 한국U러닝연합회 (2007). 스토리텔링 실무. 한국 U러닝 연합회
  24. 한국학자료원 (2006). 문학비평용어사전. 한국문학평론가협회
  25. 허민 외 8인 (2013). 중학교 수학 1, (주)대교

피인용 문헌

  1. 중학교 2학년 수학 교과서의 수학 과제 분석 - 스토리텔링 유형을 고려하여 - vol.29, pp.3, 2013, https://doi.org/10.7468/jksmee.2015.29.3.281
  2. Environmental Education Program Development using Storytelling for Learning with Natural Heritage Exhibition vol.30, pp.3, 2013, https://doi.org/10.17965/kjee.2017.30.3.307