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Design and Implementation of the Smart Clicker for Active Learning

액티브 러닝을 위한 스마트 클리커의 설계 및 구현

  • Kim, Eun-Gyung (School of Computer Science & Engineering, KOREATECH) ;
  • Koo, Bon-Chul (School of Computer Science & Engineering, KOREATECH) ;
  • Kim, Young-Jin (School of Computer Science & Engineering, KOREATECH) ;
  • Kim, Jin-Hwan (School of Computer Science & Engineering, KOREATECH) ;
  • Park, Je-Yeong (School of Computer Science & Engineering, KOREATECH) ;
  • Jeong, Se-Hee (School of Computer Science & Engineering, KOREATECH)
  • 김은경 (한국기술교육대학교 컴퓨터공학부) ;
  • 구본철 (한국기술교육대학교 컴퓨터공학부) ;
  • 김영진 (한국기술교육대학교 컴퓨터공학부) ;
  • 김진환 (한국기술교육대학교 컴퓨터공학부) ;
  • 박제영 (한국기술교육대학교 컴퓨터공학부) ;
  • 정세희 (한국기술교육대학교 컴퓨터공학부)
  • Received : 2013.09.30
  • Accepted : 2013.11.01
  • Published : 2013.06.30

Abstract

Clickers that are personal response systems are a technology used to promote active learning and most research on the benefits of using clickers has shown that students become engaged and enjoy using them. But, existing clickers consisting of hardware devices and aggregation software provide simple response and aggregation function and it costs a lot. In this paper, in order to resolve the limitation of the existing clickers, we've designed and implemented the Smart Clicker consisting of a smartphone application for students and a web application & a MFC program for professors. Students can answer professor's questions with O/X or numbers or text and even ask questions with text messaging by using Smart Clicker in the classroom. Professors can see students' answers or questions immediately and check up students' response participation rate on the web page. Besides, the Smart Clicker will help professors actively engage students during the entire class period and gauge their level of understanding of the material being presented, and provide prompt feedback to student questions. As a result, we expect that quality of education will be increased.

개인 응답 시스템인 클리커는 액티브 러닝을 촉진하기 위해 사용하는 기법으로, 클리커 사용의 장점에 관한 대부분의 연구에서 학생들이 클리커 사용에 적극적이고 즐거워하는 것으로 보고되었다. 하지만 하드웨어 단말기와 집계 프로그램으로 구성된 기존 클리커는 단순 응답 및 집계 기능만 제공하며, 비용도 많이 소요된다. 본 논문에서는 기존 클리커의 문제점을 해결하기 위해서 학생용 스마트폰 앱과 교수용 웹 페이지 및 MFC 프로그램으로 구성된 스마트 클리커를 설계 및 구현하였다. 본 논문에서 개발한 스마트 클리커를 활용하면 학생은 교수의 질문에 O/X나 숫자 및 텍스트로 응답하거나 텍스트 질문도 가능하다. 또한 교수는 학생들의 응답이나 질문을 바로 확인할 수 있을 뿐만 아니라, 웹 페이지에서 학생들의 응답 참여율을 확인하는 것이 가능하다. 게다가 학생들을 전체 수업 시간 동안 몰두시킬 수 있으며, 교수가 학생들의 이해 정도를 확인하고, 학생 질문에 즉각 피드백할 수 있으므로 보다 활발한 수업 운영이 가능하며, 결과적으로 교육의 질을 향상시킬 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. E. Zhu, "Teaching with Clickers," CRLT Occasional Papers, no. 22, 2007.
  2. W. B. Wood, "Clickers: A Teaching Gimmick that Works," Developmental Cell, vol. 7, no. 6, pp. 796-798, 2004. https://doi.org/10.1016/j.devcel.2004.11.004
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Cited by

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