Extraction of Learning Contexts and Analysis of Informatics Textbooks in Order to Teach The Computational Thinking in Middle School

계산적 사고 교육을 위한 중학교의 학습요소 추출과 정보 교과서 분석

  • Received : 2013.08.21
  • Accepted : 2013.10.28
  • Published : 2013.11.30

Abstract

Computational thinking has been a powerful key recently to open a new paradigm era in the curriculum of Informatics subject and the community of computer science education. But the quality and quantity of domestic research about it has been very poor in comparison with other countries. Therefore, this study focuses on the definition, learning steps and learning contexts about computational thinking education using some professional questionnaires and analyses of related other countries' literatures. The learning contexts that were extracted by several previous works could be used as the factor to analyze the curriculum of Informatics subject and textbooks in middle school; these could be helpful to teach the ability of computational thinking in middle school. Results of these questionnaires show that the three steps and 13 learning contexts of computational thinking education are properly well-formulated. The 5 of 13 learning contexts, such as data collection, are missing in 2009 revised-Informatics curriculum in middle school as well as the seven Informatics textbooks that used in middle school contained 10 of 13 learning contexts for computational thinking education.

계산적 사고는 최근 정보 교과의 교육과정과 컴퓨터 교육학계의 패러다임의 변화를 이끌고 있다. 하지만, 국외의 연구와 비교하여 국내에서는 아직까지 이에 대한 기본 연구가 매우 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 계산적 사고에 대한 정의, 학습 단계, 학습 요소를 국외 연구를 참조하여 전문가 설문을 통해 연구하였다. 또한 연구된 학습요소로 현재 사용되고 있는 중학교 정보 교육과정과 교과서를 계산적 사고관점에서 분석하였다. 연구의 결과로 계산적 사고 학습을 위해 필요한 3단계와 13가지의 학습요소를 추출할 수 있었고, 현재의 정보 교육과정에서 정보 수집을 비롯한 5개의 학습 요소가 제외되어 있다는 것을 확인하였다. 그리고 7종의 인정 정보 교과서는 10개의 학습요소가 포함되어 있음을 확인하였다.

Keywords