References
- 강순희 ․ 서혁 ․ 신상근 ․ 이종원 ․ 이현주 ․ 최진영(2007). 사범대학 영어 강의에 대한 학생들의 인식 및 만족도 조사. 교과교육학 연구, 11(2): 637-656.
- 강소연 ․ 박혜선(2004). 영어강의(English Medium Instruction) 의 실태 및 효과에 대한 학생들의 지각 성향에 관한 조사 연구. 연세교육연구, 17(1): 33-53.
- 김성연 ․ 이완기(2006). 교육대학교 원어민 영어 교수 제도에 대한 평가. 초등영어교육. 12(1): 35-62.
- 문영인(2004). 대학 영어강독 TETE 수업에 관한 연구. 영어 교육연구, 16(1): 109-130.
- 박혜숙(2006). 공과대학에서의 영어강의의 효과. 영어교육연구, 33(1): 86-119.
- 박혜숙 ․ Jacobson, M. J. ․ 최지영(2004). 전공영어강의 개선을 위한 연구 및 제언. 대학교육개발센터협의회 제2회 동계 심포지엄 자료집: 159-176.
- 배성혜(2007). 대학의 전공 영어강의 수강학생들의 영어학습 동기 및 수업만족도 연구. 연세대학교 석사학위논문.
- 서지영(2010). 국내 대학교의 원어강의 효과에 대한 실험연구. 국민대학교 대학원 박사학위논문.
- 이정원(2010). 영어원어강의에 대한 대학생의 인식연구. 한국 외국어대학교 교육대학원 석사학위논문.
- 오희정 ․ 이은희(2010). 영어강의에 대한 대학생의 태도와 영어 강의의 효과. 영어교육연구, 22(4): 211-229.
- 이주연(2007). 원어강의에 대한 인식과 효과에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
- 이학식, 임지훈(2011). SPSS 18.0 매뉴얼. 서울: 집현채.
- 진성희 ․ 성은모(2012). 고등교육에서 대학생들의 전공만족도와 진로탐색 자기 효능감이 진로탐색행동에 미치는 영향. 직업교육 연구, 31(1): 1-18.
- 진성희 ․ 신수봉(2011). 영어활용능력, 영어학습동기, 영어성취 욕구, 영어자신감이 영어강의 만족도 및 효과인식에 미치는 영향. 공학교육연구, 14(6): 16-23.
- 황종배 ․ 안희돈(2011). 대학 영어강의의 효과: 전공지식과 영어 능력 측면에서. 영어학, 11(1): 77-97.
- Bandalos, D. L., Finney, S. J., & Geske, J. A.(2003). A model of statistics performance based on achievement goal theory. Journal of Educational Psychology, 95: 604-616. https://doi.org/10.1037/0022-0663.95.3.604
- Bandura, A.(1997). Self-Efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
- Bentler, P. M., & Bonett, D. G.(1980). Significance tests and goodness of fit in the analysis of covariance structures. Psychological Bulletin, 88: 588-606. https://doi.org/10.1037/0033-2909.88.3.588
- Bollen, K. A., & Long, J. S.(1993). Testing structural equation models. London: Sage.
- Clement, R.(1986). Second Langage Proficiency and Acculturation: An Investigation of the Effects of Langage Status and Individual Charateristics. Journal of Langage and Social Psychology, 5(4): 271-290. https://doi.org/10.1177/0261927X8600500403
- Clement, R., Dornyei, Z., & Noels, K. A.(1994). Motivation, self-confidence and group cohesion in the foreign language classroom. Language Learning, 44(3): 417-448. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1994.tb01113.x
- Clement, R., Major, L., Gardner, R. C., & Smythe, P. C. (1977). Attitudes and motivation in second language acquisition: An investigation of Ontario francophones. Working Papers in Bilingualism, 12: 1-10.
- Dornyei, Z.(1990). Conceptualizing Motivation in Foreign- Language Learning. Language Learning, 40(1): 45-78. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1990.tb00954.x
- Dornyei, Z.(1994). Motivation and motivating in the foreign language classroom. The Modern Language Journal, 78(3): 273-284. https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.1994.tb02042.x
- Gardner, R. C., & Lambert, W. E.(1972). Attitudes and Motivation in Second Language Learning. Rowley, MA: Newbury House.
- Graham, S., & Golan, S.(1991). Motivational influences on cognition: Task involvement, ego involvement, and depth of information processing. Journal of Educational Psychology, 83: 187-194. https://doi.org/10.1037/0022-0663.83.2.187
- Greene, B. A., & Miller, R. B.(1996). Influences on Achievement: Goals, Perceived Ability, and Cognitive Engagement. Contemporary Educational Psychology, 21: 181-192. https://doi.org/10.1006/ceps.1996.0015
- Greene, B. A., Miller, R. B., Crowson, M., Duke, B. L., & Akey, K. L.(2004). Predicting high school students' cognitive engagement and achievement: Contributions of classroom perceptions and motivation. Contemporary Educational Psychology, 29: 462-482. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2004.01.006
- Grewal, R, Cote, J. A., & Baumgartner, H.(2004). Multicollinearity and measurement error in structural equation models: Implications for theory testing. Marketing Science, 23(4): 519-529. https://doi.org/10.1287/mksc.1040.0070
- Hu, L. & Bentler, P. M.(1998). Fit indices in covariance structure modeling: Sensitivity to underparameterized model misspecification. Psychological Methods, 3(4): 424-453. https://doi.org/10.1037/1082-989X.3.4.424
- Kim, A., Son, Y. D., & Sohn, S. Y.(2009). Conjoint analysis of enhanced English Medium Instruction for college students. Expert Systems with Applications, 36: 10197-10203. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2009.01.080
- Kim, M. H.(2009). How do college students react to TETE?. Modern English Education, 10(3): 62-89.
- Kline, R. B.(2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd Ed). New York: Guilford Press.
- Miller, R. B., Greene, B. A., Montalvo, G. P., Ravindran, B., & Nichols, J. D.(1996). Engagement in Academic Work: The role of learning goals, future consequences, pleasing others, and perceived ability. Contemporary Educational Psychology, 21: 388-422. https://doi.org/10.1006/ceps.1996.0028
- Pintrich, P. R., & DeGroot, E. V.(1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82: 33-40. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.33