Analysis of the Hanwoo Rasing Cycle Using Sine Function

싸인함수를 이용한 한우 사육두수 예측

  • Jeon, Sang-Gon (Dept. of Agricultural Econ., Gyeongsang National Univ. (Insti. of Agric. & Life Sci.))
  • 전상곤 (경상대학교 농업경제학과(농업생명과학연구원))
  • Received : 2012.08.21
  • Accepted : 2012.12.26
  • Published : 2012.12.31

Abstract

This paper analyzes the beef cycle and forecasts the number of Hanwoo. This study uses Sine function for this purpose. Data shows that beef cycle varies from five to twelve years and the cycle becomes longer as time passes. The adjusted $R^2$ of the estimated model is 0.95. The forecasted value based on this model for the number of Hanwoo is 1.6-1.8 million heads in lower bound and 3.2-3.7 million heads in upper bound, where the peak points are slightly different according to cycles. These predicted values imply the instability of number of Hanwoo and corresponding farm income, so we have to prepare adequate policies to cope with it.

이 논문은 한육우 사육두수 주기를 분석하고 이 주기를 기초로 한육우 사육두수를 예측하였다. 이를 위해 일정한 주기를 가지고 정점과 저점을 반복하는 싸인함수를 활용하였다. 과거 한육우 사육두수의 주기는 짧게는 5년부터 길게는 12년까지의 패턴을 보여주었고, 이러한 주기는 시간이 흐름에 따라 점차 길어지는 양상을 보여주고 있다. 싸인함수를 활용하여 한육우 사육두수를 추정한 결과, 모형의 적합도가 0.95로 매우 높게 나타났다. 이 모형을 이용하여 한육우 사육두수를 예측한 결과, 사육주기에 따라 약간의 차이가 나지만 저점의 사육두수는 160~180만두 정도이고 정점의 사육두수는 320만두~370만두 수준으로 예측되었다. 이러한 예측결과는 사육두수 불안정성에 따른 농가 소득 불안정성을 내포하고 있어 그에 따르는 적절한 정책이 필요함을 시사한다.

Keywords

References

  1. Cho, S. 2000. Problems and policy alternatives of Hanwoo industry. Korean J. Agr. Econ. 41: 31-43.
  2. Choe, S., S. Han, and H. Shin. 2003. Strategic cooperative coordination in Hanwoo brand market. Korean. J. Agr. M. P. 30: 617-639.
  3. Cho, Y., H. Bahn, and S. Park. 2009. Agriculture Forecast Model KREI-KASMO 2009 Use and Development. Korea Rural Economic Institute.
  4. Han, S. and S. Choe. 2003. Regional Hanwoo brand initiative in Korea. Korean. J. Agr. M. P. 30: 492-506.
  5. Jeon, S. and H. Park. 2011. Estimation of the number of Korean cattle using ARIMA Model. J. Agr. L. Sci. 45: 115-126.
  6. Jeong, K. 2001. The Political economy of Korean beef import policy. Korean. J. Agr. M. P. 28: 629-641.
  7. Jeong, M., J. Choi, S. Jeon, C. Ryu, and D. Huh. 2002. Beef Marketing and Consumption Behavior Analysis. Korea Rural Economic Institute.
  8. Kang, T. 2007. Market liberalization and beef price volatility. Korean J. Agr. Econ. 48: 25-44.
  9. Kim. 2006. Measuring an FTA impact in a partial equilibrium model concidering substitution effects: application to Korea beef industry. Korean J. Agr. Econ. 47: 31-51.
  10. Kim, T., H. Kim, and D. Song. 2008. Directioin of Hanwoo Industry Under Open Economy. NHERI Report 20. Nonghyup Economy Institute.
  11. Korean Statistical Information Service. http://kosis.kr/abroad/abroad_01List.jsp?parentId=F
  12. Kwon, O. and S. Kim. 2005. Plan for brand settling and consumers reflection on brand beef. Korean. J. Agr. M. P. 32: 100-120.
  13. Lee, Y. 2006. The impacts of Korea-U.S. free trade agreement on beef industry: An approach of consumption substitution. Korean. J. Agr. M. P. 33: 988-1005.
  14. Nonghyup. http://livestock.nonghyup.com/index.jsp.
  15. Seo, J. and S. Lim. 2005. Strategy for 2005 DDA in Agriculture. Korea Rural Economic Institute.