DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Relational Benefits, Reward Programs and Switching Costs on Relational Commitment in Container Terminals

컨테이너터미널의 관계혜택, 보상프로그램 및 전환비용이 관계결속에 미치는 영향

  • 양윤옥 (부산발전연구원 광역기반연구실) ;
  • 신창훈 (한국해양대학교 물류시스템공학과)
  • Received : 2012.07.24
  • Accepted : 2012.09.20
  • Published : 2012.10.31

Abstract

As competition increases among ports, new marketing strategies and differentiated means in addition to the existing core services are needed to prevent existing container shipping companies from escaping and to attract new customers. The additional services and reward programs are investigated. How these variables affect relational commitment in terms of customer retention is examined. Customers of the container terminals are examined in terms of psychological behavior. This study presents the structural equation model that shows the connection among benefits, rewards, switching costs and relational commitment. The empirical analysis is done with the subject of the container terminal users and the implications are derived.

항만 간 경쟁이 심화되면서 기존 선사들의 이탈을 방지하고, 신규 선사를 유치하기 위한 새로운 마케팅 전략과 기존의 핵심서비스와 다른 차별화된 수단이 필요하게 되었다. 부가서비스와 보상프로그램의 체계를 살펴본 후, 이들 변수가 고객유지에 대한 관점에서 관계결속에 어떠한 영향을 미치는지 알아보았다. 또한 기존에 소비재시장에서 이루어진 차별화된 서비스 제공이 컨테이너터미널 대상으로 산업재시장에서는 어떠한 영향을 미치는지에 대하여 살펴보았다. 컨테이너터미널을 이용하는 고객들을 심리적 행동관점에서 살펴보았다. 이를 바탕으로 공급사슬에서 발생하는 혜택과 보상이 전환비용과 관계결속에 미치는 영향을 구조방정식모형으로 제시하였다. 제안된 연구모형을 컨테이너 터미널의 이용자를 대상으로 실증 분석하여 시사점을 도출하였다.

Keywords

References

  1. 김문구, 박명철, 정동헌, 박종헌(2003), "이동통신서비스에서 전환장벽이 고객유지에 미치는 조절효과에 관한 실증 연구" 경영정보학연구, 제13권, 제3호, pp. 107-130.
  2. 김유경, 서문식(2006), "서비스산업에서 관계효익과 고객 행동의도간의 관계에 관한 연구", 소비자학연구, 제17권, 제1호, pp. 141-175.
  3. 김현식(2006), "고객추천행동 촉진을 위한 인센티브 연구: 성과보상과 비용보조를 중심으로", 경영학연구, 제35권, 제1호, pp. 1-19.
  4. 나광진(2009), "서비스 기업의 전환비용에 대한 선행요인과 결과요인에 관한 연구", 경영학연구, 제38권 제5호, pp. 1381-1412.
  5. 박세훈, 김문용(2007), "고객 보상프로그램에서 사용되는 매개수단이 보상물의 선택 행동에 미치는 영향: 포인트와 상품권의 비교", 마케팅연구, 제22권, 제3호, pp. 159-177.
  6. 서용한(2008), "의류소비자의 체면중시와 관계혜택이 전환 행동에 미치는 영향", 한국의류산업학회지, 제10권, 제6호, pp. 900-906.
  7. 신건철, 임재욱(2002), "공급업체와 소매업간 장기지향성 의 결정요인", 경영학연구, 제31권, 제4호, pp. 1069-1088.
  8. 신창훈, 임병학, 강정식(2008), "균형성과표와 품질기능전개의 결합방법론을 이용한 컨테이너 터미널의 성과요인 결정에 관한 연구", 한국항해항만학회지, 제32권, 제8호, pp. 675-683.
  9. 신창훈, 최민승, 이지원, 양윤옥(2011), "컨테이너항의 서비스품질과 프로세스를 결합한 품질기능전개(QFD)분석", 한국항해항만학회지, 제35권, 제3호, pp. 243-251.
  10. 여운승, 한상린, 고혁주(2010), "산업재 유통과정에서 관계 결속과 수직적 통합의 선행변수 및 성과에 관한 연구", 마케팅관리연구, 제15권, 제1호, pp. 107-138.
  11. 이정호(2005), "호텔 관계혜택이 재방문의도에 미치는 영향에 관한 연구", 관광경영연구, 제9권, 제3호, pp. 361-384.
  12. 이학식, 임지훈(2003), "CRM이 고객의 행동의도에 미치는 영향: 고객의 지각된 관계적 편익과 관계몰입의 매개적 역할", 경영학연구, 제32권, 제5호, pp. 1317-1347.
  13. 하명신, 배상욱, 최성광, 김염구(2006), "항만의 지각된 서비스품질, 서비스가치 및 전환비용이 고객애호도에 미치는 영향에 관한 연구", 국제상학, 제21권, 제1호, pp. 23-41.
  14. 한상린(2003), "산업재 시장에서 구매자-공급자 관계의 선행변수와 거래성과에 관한 연구", 유통연구, 제8권, 제1호, pp. 1-19.
  15. Anderson, E. and Weitz, B.(1992), "The Use of Pledges to build and Sustain Commitment in Distribution Channels", Journal of Marketing Research, Vol. 29, No. 1, pp. 18-34. https://doi.org/10.2307/3172490
  16. Berry, L. L.(1995), "Relationship Marketing of Services-Growing Interest, Emerging Perspectives", Journal of the Academy Marketing Science, Vol. 23, No. 4, pp. 236-245. https://doi.org/10.1177/009207039502300402
  17. Butcher, K., Sparks, B. and O'Callaghan, F.(2003), "Beyond Core Service", Psychology and Marketing, Vol. 20, No. 3, pp. 187-208. https://doi.org/10.1002/mar.10067
  18. Dowling, G. R. and Uncles, M.(1997), "Do Customer Loyalty Programs Really Work?", Sloan Management review, Vol. 38, No. 4, pp. 71-82.
  19. Han, S. L., Wilson, D. T. and Dant, S. P.(1993), "Buyer-Supplier Relationships Today", Industrial Marketing Management, Vol. 22, No. 4, pp. 331-338. https://doi.org/10.1016/0019-8501(93)90029-7
  20. Gwinner, K. P., Gremler, D. D. and Bitner, M. J.(1998), "Relational Benefits in Services Industries: The Cusomer's Perspective", Journal of the Academy of Marketing, Vol. 26, No. 2, pp. 101-114. https://doi.org/10.1177/0092070398262002
  21. Jones, M. A., Mothersbaugh, D. L. and Beatty, S. E.(2000), "Switching Barriers and Repurchase Intentions in Services", Journal of Retailing, Vol. 76, No. 2, pp. 259-274. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(00)00024-5
  22. Jones, T. O. and Sasser, Jr. W. E.(1995), "Why Satisfied Customers Defect", Harvard Business Review, pp. 88-99.
  23. Kalwani, M. U. and Narayandas, N.(1995), "Long-Term Manufacturer-Supplier Relationships: Do They Pay off for Supplier Firms?", Journal of Marketing, Vol. 59, No. 1, pp. 1-16.
  24. Lee, M. and Cunningham, L. F.(2001), "A Cost/Benefit Approach to Understanding Service Loyalty", Journal of Services Marketing, Vol. 15, No. 2, pp. 113-130. https://doi.org/10.1108/08876040110387917
  25. Liu, Y. and Yang, R.(2009), "Competing Loyalty Programs: Impact of Market Saturation, Market Share, and Category Expandability", Journal of Marketing, Vol. 73, No. 1, pp. 93-108. https://doi.org/10.1509/jmkg.73.1.93
  26. Morgan, R. M. and Hunt, S. D.(1994), "The Commitment-Trust Theory of Relationship Marketing", Journal of Marketing, Vol. 58, No. 3, pp. 20-38.
  27. Okada, E. M. and Hoch, S. J.(2004), "Spending Time versus Spending Money", Journal of Consumer Research, Vol. 31, No. 2, pp. 313-323. https://doi.org/10.1086/422110
  28. Ostrom, A. and Iacobucci, D.(1995), "Consumer Trade-Offs and the Evaluation of Services", Journal of Marketing, Vol. 59, No. 1, pp. 17-28.
  29. Reynolds, K. E. and Beatty, S. E.(1999), "Customer Benefits and Company Consequences of Customer- Salesperson Relationships in Retailing", Journal of Retailing, Vol. 75, No. 1, pp. 11-32. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(99)80002-5
  30. Rosario, V. C. and Gordon, R. F.(2006), "Positive vs. Negative Switching Barriers: the Influence of Service Consumers' Need for Variety", Journal of Consumer Behaviour, Vol. 5, No. 4, pp. 367-379. https://doi.org/10.1002/cb.187
  31. Rothschild, M. L. and Gaidis, W. C.(1981), "Behavioral Learning Theory: Its Relevance to Marketing and Promotions", Journal of Marketing, Vol. 45, No. 2, pp. 70-78. https://doi.org/10.2307/1251666
  32. Ruyter, K., Wetzels, M. and Bloemer, J.(1998), "On the Relationship between Perceived Service Quality, Service Loyalty and Switching Costs", International Journal of Service Industry Management, Vol. 9, No. 5, pp. 436-453. https://doi.org/10.1108/09564239810238848
  33. Sarin, S. and Mahajan, V.(2001), "The Effect to Reward Structures on the Performance of Cross-Functional Product Development Teams", Journal of Marketing, Vol. 65, No. 1, pp. 35-53. https://doi.org/10.1509/jmkg.65.2.35.18252

Cited by

  1. A Study on the Effect of On-Dock System in Container Terminals - Focusing on GwangYang Port - vol.39, pp.1, 2015, https://doi.org/10.5394/KINPR.2015.39.1.45