DOI QR코드

DOI QR Code

Yard Crane Dispatching for Remarshalling in an Automated Container Terminal

자동화 컨테이너 터미널에서 이적작업을 위한 장치장 크레인 작업할당

  • Bae, Jong-Wook (Department of Logistics and Transportation, Chonnam National University) ;
  • Park, Young-Man (Department of Management Science, Korea Naval Academy)
  • 배종욱 (전남대학교 물류교통학전공) ;
  • 박영만 (해군사관학교 국방경영과학과)
  • Received : 2012.05.31
  • Accepted : 2012.08.20
  • Published : 2012.10.31

Abstract

A remarshalling is studied as an important operational strategy in an automated container terminal to enhance the productivity of container handling. This means the rearrangements of the containers scattered at a vertical yard block. The dispatching problem for remarshalling is selecting the remarshalling operation considering the available operation time and deciding the operation sequencing to maximize the effectiveness of remarshalling. This study develops the optimal mathematical model for yard crane dispatching problem with mixed integer program and explains dispatching problem using an example. However it is difficult to apply this model to a field problem because of its computational time. Therefore, we compare the representative 5 dispatching rules for real world adaption. In a numerical experiment, maximum weight ratio(MR) rule shows an overall outstanding performance.

이적작업은 자동화 컨테이너 터미널에서 하역작업의 생산성을 높이는 운영 전략으로 연구되고 있다. 이는 장치장 블록 내 컨테이너들의 재배치 작업을 의미한다. 이적작업의 크레인 작업할당 문제는 작업가능시간에 대한 제약을 고려하여 이적작업의 효과를 최대화하기 위해 가능한 이적작업 중에서 효율적인 이적작업을 선정하고 이들의 작업순서를 정하는 것이다. 본 연구는 혼합정수계획법을 활용하여 장치장 크레인의 작업할당 문제에 대한 최적화 수리모형을 개발하고 이의 예를 제시하였다. 그러나 수리모형은 계산시간이 많이 소요되어 현장에서 사용되기 어렵다. 따라서 현실 적용을 위해 대표적인 5개의 작업할당 규칙을 비교 평가하였다. 수치실험에서 maximum weight ratio(MR) 규칙이 전반적으로 뛰어난 성능을 보였다.

Keywords

References

  1. 강재호, 오명섭, 류광렬, 김갑환(2005), "컨테이너 터미널 장치장에서 블록 내 이적을 위한 컨테이너 이동순서 계획", 한국항해항만학회지, 29권, 제1호, pp. 83-90.
  2. 박강태(1997), "모델변경의 용이성을 고려한 컨테이너 터미널의 공간할당계획", 부산대학교, 석사학위논문.
  3. 배종욱, 박영만, 김갑환(2008), "자동화 컨테이너 터미널에 서 수직형 블록의 이적작업을 위한 할당 및 작업순서", 한국항해항만학회지, 제30권, 6호, pp. 457-464.
  4. 배종욱, 박영만, 김갑환(2008), "시간가치를 고려한 자동화 컨테이너 터미널의 수출 컨테이너 이적계획", 한국경영과학회지, 제33권, 2호, pp. 75-86.
  5. 배종욱, 박영만(2011), "수직 배치형 컨테이너 터미널 반입작업에서 수출 컨테이너의 작업순서와 장치위치 통합 의사결정", 한국항해항만학회지, 제35권, 8호, pp. 657-665.
  6. 윤원영, 이주호, 최용석(2003), "시뮬레이션을 이용한 자동화 컨테이너 터미널의 이적규칙에 관한 연구", 한국시뮬레이션학회논문집, 제12권, 3호, pp. 21-29.
  7. Kim, K. H. and Bae, J. W.(1998), "Re-marshalling export containers in port container terminals", Computer & Industrial Engineering, Vol. 35, pp. 655-658. https://doi.org/10.1016/S0360-8352(98)00182-X
  8. Kim, K. H. and Kim, H. B.(1999), "Segregating space allocation models for container inventories in port container terminals", International Journal of Production Economics, Vol. 59, pp. 415-423. https://doi.org/10.1016/S0925-5273(98)00028-0
  9. Kim, K. H. Lee, K. M. and Hwang, H.(2003), "Sequencing delivery and receiving operations for yard cranes in port container terminals", International Journal of Production Economics, Vol. 84, pp. 283-292. https://doi.org/10.1016/S0925-5273(02)00466-8
  10. Kim, K. H., Park, Y. M. and Ryu, K. R.(2000), "Deriving decision rules to location export container in container yards", European Journal of Operational Research, Vol. 124, pp. 89-101. https://doi.org/10.1016/S0377-2217(99)00116-2

Cited by

  1. A Study on the Application of Transfer Equipment Pooling Systems for Enhancing Productivity at Container Terminals vol.38, pp.4, 2014, https://doi.org/10.5394/KINPR.2014.38.4.399