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A Study on the Calculation of Resistance of the Ship to be Towed and Towline Tension

선박의 예인저항 및 예인삭의 장력 계산에 관한 연구

  • Nam, Taek-Kun (Division of Marine Engineering, National Mokpo Maritime University) ;
  • Jung, Chang-Hyun (Division of Maritime Transportation System, National Mokpo Maritime University) ;
  • Jeong, Jung-Sik (Division of International Maritime Transportation Science, National Mokpo Maritime University)
  • 남택근 (포해양대학교 기관시스템공학부) ;
  • 정창현 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 정중식 (목포해양대학교 국제해사수송과학부)
  • Received : 2012.08.10
  • Accepted : 2012.09.21
  • Published : 2012.10.31

Abstract

In this paper, calculation methods of resistance of the ship to be towed and towline tension are discussed. When the vessel is fallen into dead ship condition then appropriate towing force have to be estimated to move the vessel from accident place to safe area. In this research, resistance of the ship to be towed and the tow hawser were considered to estimate total towline tension. Polynomial interpolation method is also applied to estimate additional hydrodynamic resistance of towline. Finally, UI program to calculate the resistance and total towline tension is developed. The developed program based on the research results is effective and convenient to use.

본 논문에서는 선박의 예인 시 소요되는 예인마력을 추정하기 위한 예인저항과 예인삭에 걸리는 장력의 계산방법에 대해 언급하고 있다. 선박이 사고 등으로 인해 자력 운항이 불가할 경우 사고선박을 사고 장소로부터 안전한 곳으로 이동시켜야 하고, 이러한 작업을 수행하기 위해서는 선박을 예인하기 위한 예인선의 예인마력을 추정하여야 한다. 본 연구에서는 예인에 따라 발생하는 저항 성분을 바탕으로 예인저항을 추정하였고, 사용된 예인삭의 종류에 따른 부가저항과 예인삭의 중량에 비례하는 수직성분을 이용하여 예인삭에 걸리는 전체장력을 계산하였다. 아울러 예인삭의 부가저항 계산과정에서는 다양한 예인력에 대해 적용할 수 있도록 다항식맞춤법을 응용하였다. 최종적으로는 도출된 예인저항과 예인삭 장력을 계산할 수 있는 UI를 개발하여 계산에 필요한 각 항목을 손쉽게 입력하여 계산할 수 있도록 하였다.

Keywords

References

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