Abstract
Current trends in steel construction include using tapered, non-compact sections to minimize the use of excess material as much as possible by choosing the cross-sections instead of the classical approach of using prismatic members. In addition, snug conditions, especially the end-plate type, have the advantage of incurring less construction costs and shorter assembly times as opposed to full pre-tensioned conditions. On the other hand, it is important to predict the collapse of the PEB system due to over-loading. Large-scale tests of tapered steel portal frames with non-compact sections were conducted. The primary test parameters included the bolt connection method and the loading condition (vertical and horizontal load). The test results on initial stiffness and load capacity were investigated. Furthermore, comparisons between the analytical and experimental data for load-displacement curves were initiated. In addition, we evaluated the applicability of a snug bolt for the PEB frame in the field.
저층 장스팬 철골프레임에는 강재절감을 위해 휨모멘트 저항을 극대화 한 판폭두께비가 큰 변단면 부재를 이용한 PEB시스템을 사용하고 있다. 또한, 밀착조임 볼트접합은 완전조임 볼트접합에 비하여 공사비 절감과 시공용이성의 장점을 지니고 있다. 이에 본 연구에서는 밀착조임 볼트접합으로 이루어진 엔드플레이트형 접합형식에 판폭두께비가 큰 변단면 철골프레임의 실대형 실험을 행하였다. 변수로는 볼트체결방법과 재하하중방법이다. 프레임위치별 구조적 거동에 대해서 실험결과를 분석하고, 하중-변위관계에 대해서 해석결과와 비교하였다. 또한, 현장에서 밀착조임 볼트체결에 대한 볼트축력 도입과 사용성을 평가하였다.