참고문헌
- 강현영․이동환․고은성 (2012). 좋은 수학수업과 교사 전문성 개발에 대한 현직수학교사 인식 조사: 학교급 및 교육경력에 따른 차이 조사, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 51(2), 171-189.
- 교육과학기술부 (2008). 초등학교 교육과정 해설 IV: 수학, 과학, 실과, 서울: 대한교과서.
- 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정. 서울: 저자.
- 권미선․방정숙 (2009). 좋은 수학 수업에 대한 초등 교사의 인식 조사, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 23(2), 231-253.
- 김도환․황혜정․김창일․정영옥․박만구․고호경 외 (2010). 2009년 창의 중심의 수학 수업 내실화 및 평가 방안 연구, 한국창의재단, 2010-2.
- 방정숙 (2012). 예비 초등 교사의 좋은 수학 수업에 대한 인식. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>,51(2), 145-160.
- 원태현․정성원 (2010). 통계조사분석. 서울: 한나래아카데미.
- 이대현․최승현 (2006). 수학과 좋은 수업 사례에 대한 질적 분석, 한국학교수학회학회지 <한국학교수학회논문집>, 9(3), 249-263.
- 이윤미․강완 (2008). 초등수학수업의 과제제시 및 해결활동에서 나타나는 교사의 행동 분석, 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육>, 11(2), 121-139.
- 최승현 (2002). 학교 교육 내실화 방안 연구: 수학과 교육 내실화 방안 연구-좋은 수업 사례에 대한 질적 접근, 한국교육과정평가원, 연구보고 RRR 2002-4-3.
- Cai, J., Perry, B., Wong, N. Y., & Wang, T. (2009). What is effective teaching? A study of experienced mathematics teachers from Australia, the Mainland China, Hong Kong-China, and the United States. In J. Cai, G. Kaiser, B. Perry, & N. Y. Wang (Eds.), Effective mathematics teaching from teacher`s perspective: National and cross-national studies (pp.1-36). Rotterdam, The Netherlands: Sense.
- Cai, J., & Wang, T. (2010). Conceptions of effective mathematics teaching within a cultural context: perspectives of teachers from China and the United States. Journal of mathematics teachereducation, 13, 265-287.
- Klieme, E., & Vieluf, S. (2011). Cross-nationally comparative results on teachers` qualification, beliefs, and practice. In Y. Li & G. Kaiser (Eds.), Expertise in mathematics (pp.295-325). NY: Springer.
- National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: The Author.
- National Council of Teachers of Mathematics (2007). Mathematics teaching today (2nd ed..). Reston, VA: The Author.
- National Governors Association Center for Best Practices and Council of Chief State School Officers (2010). Common core state standards for mathematics. Washington, DC: NGA Center and CCSSO. http://www.corestandards.org.
- Pang, J. S. (2009). Good mathematics instruction in South Korea. ZDM-The International Journal on Mathematics Education, 41, 349-362. https://doi.org/10.1007/s11858-009-0169-5
- Philipp, R. A. (2007). Mathematics teacher`s belief and affect. In F. K. Lester, Jr., (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 257-318). Charlotte, NC: Information Age.
- Silver, E. A., & Mesa, V. (2011). Coordinating characterizations of high quality mathematics teaching: Probing the intersection. In Y. Li & G. Kaiser (Eds.), Expertise in mathematics instruction: An international perspective (pp. 63-84). New York: Springer.
- Sowder, J. T. (2007). The mathematics education and development of teachers. In F. K. Lester, Jr., (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning (pp.257-318). Charlotte, NC: Information Age.
- Stigler, J. W., & Hiebert, J. (1999). The teaching gap. New York: Simon & Schuster.
- Wilson, P. S., Cooney. T. J., & Stinson. D. W. (2005). What constitutes good mathematics teaching and how it develops: Nine high school teachers' perspectives, Journal of Mathematics Teacher Education, 8(2), 83-111. https://doi.org/10.1007/s10857-005-4796-7
피인용 문헌
- 중등수학 예비교사의 전문성 발달을 위한 포트폴리오 활용 vol.52, pp.2, 2012, https://doi.org/10.7468/mathedu.2013.52.2.175
- 수학교사들의 동기유발에 대한 필요성과 활용에 대한 인식 vol.53, pp.4, 2012, https://doi.org/10.7468/mathedu.2014.53.4.449
- Teachers’ and Students’ Perceptions of Small Talk in Mathematics Classes vol.19, pp.3, 2012, https://doi.org/10.24231/rici.2015.19.3.791
- 학교현장실습이 중등 예비수학교사들의 교사의 지식에 대한 인식 변화에 미친 영향 vol.54, pp.4, 2012, https://doi.org/10.7468/mathedu.2015.54.4.351
- MQI를 이용한 예비교사와 현직교사의 수학수업의 질 분석 vol.55, pp.4, 2012, https://doi.org/10.7468/mathedu.2016.55.4.397