Abstract
Recently, many interactive artworks produce through convergence of art and scientific technology. Artists or designers should cooperate with other areas for analysis in order to share database. According to these requirements, In this study, we analyze Kandinsky's works which are more emphasis on subject area than the emphasis to background area by using a number of colors, faces, and brightness levels. Due to this approach, it determines how to represent for stable screen composition attracting viewer's eyes. As a result, the subject area has more a number of colors, faces, and brightness levels than the background area. In addition, we produce the interactive artwork based on the analyzed data. According to the requirement of convergence and collaboration in the historical background, this study will be able to contribute to make the collaboration by sharing common information between artists and professionals in other areas. In addition, it is expected that other production makers who do not have the background of arts education will be able to configure the visual screen.
현재 많은 인터랙티브 아트 작품은 예술과 과학기술의 융합을 통해 많이 제작되고 있다. 이때에는 예술가 또는 디자이너들의 예술적 감각들을 다른 분야와 협업 및 융합을 위해 객관적으로 분석, 증명하고, 데이터화하여 공유해야 한다. 이와 같은 맥락에서 본 연구에서는 주제영역을 배경영역보다 '강조'하는 칸딘스키의 작품들을 색상 수, 면 수, 명도 단계의 정도를 중심으로 분석한다. 이를 통해 한 화면에 있어 뷰어들의 시선을 유도하고 안정감 있는 화면 구성을 위해 "주제영역"을 어떻게 표현했는지를 파악한다. 분석 결과, 주제 영역은 배경 영역보다 색상 수와 면의 수, 그리고 명도단계의 수가 많음을 알 수 있다. 또한 이 파악된 데이터를 바탕으로 인터랙티브 아트 작품을 제작한다. 본 논문은 융합과 협업이 요구되는 시대적 배경에서, 공통의 정보를 공유하여 협업을 가능하게 하는데 기여 할 수 있다. 또한 예술교육을 받지 않은 다른 영역의 제작자들이 비주얼 화면을 구성할 경우에도 도움이 될 수 있을 것으로 기대한다.