DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis on Interesting Element of Mobile Application Using User Reviews

사용자 리뷰를 이용한 모바일 어플리케이션의 관심 요소 분석

  • 김경남 (중앙대학교 첨단영상대학원 예술공학전공) ;
  • 최동성 (백석대학교 디자인영상학부 영상애니메이션전공) ;
  • 이강무 (백석대학교 디자인영상학부 영상애니메이션전공) ;
  • 이면재 (백석대학교 정보통신학부 멀티미디어전공)
  • Received : 2012.08.17
  • Accepted : 2012.09.26
  • Published : 2012.09.30

Abstract

Recently, many mobile applications have been developed and published by increasing popularity of smart phone's market. However, a lack of research work is an issue for mobile applications' favoritism to users. In this paper, we have determined the acceptance factors on the existing smart phone applications in order to fit into mobile user's requirements. In addition, we have defined the modification of acceptance factors which are the interesting element of mobile applications, code users reviews of top 20 paid applications among android market applications, and analyse on what element can attract users' interest of mobile applications. As a result, we propose a development method of mobile applications based on the analyzed interesting elements. Our contribution is to provide useful information to mobile application companies for helping them to develop and publish successful mobile applications.

현재 국내에는 스마트폰 시장의 성장으로 인해, 많은 모바일 어플리케이션들이 개발되어 출시되고 있다. 그러나 현재까지 모바일 어플리케이션의 사용자들이 무엇에 대해 관심이 많은지에 관한 연구는 부족한 실정이다. 이를 위해 본 연구에서는 기존 스마트폰의 수용 원인에 관한 연구들과 어플리케이션의 수용 요인에 관한 연구들에서 사용된 요인들을 모바일 어플리케이션에 적합하게 변경하여 모바일 어플리케이션의 관심 요소로 설정한다. 그리고 안드로이드 마켓의 상위 20개의 유료 어플리케이션들에 관한 리뷰들을 모바일 어플리케이션의 관심 요소로 코드화하여 어떠한 요소들이 모바일 어플리케이션의 사용자들의 관심을 유도하는지를 분석하고, 분석된 요소를 중심으로 개발 방법을 제시한다. 본 논문은 성공적인 모바일 어플리케이션을 개발하여 출시하려는 개발업체들에게 유익한 정보를 제공할 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 송수진, 김세화, 성치경, "모바일 웹에서 버튼, 비례, 위치에 대한 GUI 디자인 연구", Vol.14, No.1, 조형미디어학, 2011.
  2. 김효영, 박진완, "모바일 웹 사용자 인터페이스 디자인에 관한 연구", Vol.10, No.3, 한국디자인연구, 2010.3
  3. 김희열, 전태웅, "상황 인지 모바일 어플리케이션을 위한 미들웨어 아키텍처", 한국정보과학회 소프트웨어 공학 소사이어티, 소프트웨어공학회지, 제20권 제4호, 2007.12.
  4. 박기창, 김종한, 정승문, "XML을 이용한 모바일 어플리케이션 UI 코드생성", 한국멀티미디어학회, 2008년도 춘계학술발표논문집 2008.5.
  5. Myoun-Jae Lee, Kyoung-Nam Kim, "The Analysis on mobile application Preference-Focusing on Android Application", pp.286-288, Vol.1, No. 2, ICCT 2012.
  6. 김현석외 3인, "한.미간 모바일 어플리케이션 분석-아이폰 어플리케이션 중심으로", 한국디자인학회 2010 디자인통합 국제학술대회 논문집, 2010.10.
  7. 정준구, 장기진, "실사용자를 중심으로 한 스마트폰 수용 요인에 관한 연구", e-비즈니스연구, 제11권 제 4호, 2010.11.30.
  8. 현용호, 남장현, "패밀리레스토랑 스마트폰 어플리케이션 품질의 기술수용모델(TAM) 적용에 관한 연구-자발성(Voluntariness) 요인의 조절 효과를 중심으로", 한국기업연구, 제19권 제 2호, 2012.4.
  9. Peter Vorderer, Christoph Klimmt, Ute Ritterfeld, "Enjoyment:At the heart of media entertainment", Communication Theory, pp.388-408, 2004.
  10. http://play.google.com/store
  11. Davis, F.D, "A Technology Acceptance Model for Empirically Testing New end-user information system: Theory and result", Doctoral Dissertation, Sloan school of management, Massachusetts Institute of Technology, 1986.
  12. David F.D, "Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology", MIS Quarterly, Vol.13, No.3, pp.319-240, 1989. https://doi.org/10.2307/249008
  13. Schillewaert, Niels, et.al, "The adoption of information technology in the sales force", Industrial Marketing Management, Vo1.34, pp.323-336, 2005. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2004.09.013
  14. Rogers, E.M. & Shoemaker, F.F, "Communication of Innovation: A cross-cultural approach", The Free Press, 1971.
  15. Gefen & Straub, "The Relative Importance of Percei ved Ease-of-Use in IS Adoption: A Study of e-Com merce Adoption," Journal of AIS (1: 8, October), pp.1-30, 2000.
  16. N. Gorla, T. Somers and B. Wong, "Organizational Impact of System Quality, Information Quality, and Service Quality", Journal of Strategic Information Systems, pp.207-228, 2010
  17. Buellingen, Woerter, "Development Perspectives, firm strategies and Applications in Mobile commerce", Journal of Business, Vol.57, No.12, pp.1402-1408, 2002.
  18. Corbitt, B., Thanasankit, T. and Yi, H., "Trust and E-commerce: A study of consumer perceptions", in Electronic Commerce and Research and Applications, ELSEVIER , Amsterdam, Netherlands, vol.2, no.3, pp.203-215, 2003.
  19. Bloch, M., Pigneur, Y. and Segev, A, "Leveraging Electronic Commerce for Competitive Advantage: a Business Value Framework", in Proc. of the 9th Inte rnational EDI-IOS Conference, pp.91-112, 2000.
  20. 조호현, 마케팅 시스템의 관계화에 관한 연구, 서울대학교박사학위논문, 1995.
  21. 이호근, 신영미, 이승창, "The Users' Acceptance of Mobile Internet : A Re-examination of the TAM", 한국경영정보학회 학술대회, 2003.
  22. 윤용근, "PDA 시장현황에 대한 조사 연구", 정보기술 연구, Vol.5, 국민대학교 정보기술연구소, 1999.
  23. Meadow, C.T. & Yuan, W, "Measuring the impact of information: defining the concepts", Information Processing & Management", 33(6), 697-714, 1997. https://doi.org/10.1016/S0306-4573(97)00042-3
  24. 김충남, 차세대 무선인터넷서비스, 전자신문사.
  25. Vebkatesh,V., "Determinants of perceived ease of use: Integrating control, intrinsic motivation, and emotion into the technology acceptance model", Information System Research, Vol.11, No.4, 2000.
  26. 박재석, 한필구, 강병구, "모바일 어플리케이션(앱스토어) 수용요인에 관한 연구", 한국경영정보학회 학술대회논문집, 2009.

Cited by

  1. Influence of LTE Characteristic and Personal Innovativeness on LTE Smart Phone Acceptance vol.14, pp.3, 2013, https://doi.org/10.9728/dcs.2013.14.3.291
  2. Festival search factor analysis for festival application users vol.16, pp.6, 2015, https://doi.org/10.9728/dcs.2015.16.6.883
  3. Usage and Satisfaction of Food-related Smartphone Applications of Office Workers in Seoul Area vol.27, pp.6, 2014, https://doi.org/10.9799/ksfan.2014.27.6.1096
  4. 인지행동치료기법을 활용한 청소년의 우울 정서 측정 및 관리 어플리케이션 설계 및 구현 vol.18, pp.3, 2012, https://doi.org/10.9728/dcs.2017.18.3.443
  5. 어플리케이션 마켓에서 카노 모델을 이용한 사용자 리뷰 선별 방법 vol.18, pp.2, 2020, https://doi.org/10.22678/jic.2020.18.2.095
  6. A Study on the Personalization Recommendation Service Incorporating Review-based Customer Profile vol.21, pp.9, 2020, https://doi.org/10.9728/dcs.2020.21.9.1575