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사용자 리뷰를 이용한 모바일 어플리케이션의 관심 요소 분석

Analysis on Interesting Element of Mobile Application Using User Reviews

  • 김경남 (중앙대학교 첨단영상대학원 예술공학전공) ;
  • 최동성 (백석대학교 디자인영상학부 영상애니메이션전공) ;
  • 이강무 (백석대학교 디자인영상학부 영상애니메이션전공) ;
  • 이면재 (백석대학교 정보통신학부 멀티미디어전공)
  • 투고 : 2012.08.17
  • 심사 : 2012.09.26
  • 발행 : 2012.09.30

초록

현재 국내에는 스마트폰 시장의 성장으로 인해, 많은 모바일 어플리케이션들이 개발되어 출시되고 있다. 그러나 현재까지 모바일 어플리케이션의 사용자들이 무엇에 대해 관심이 많은지에 관한 연구는 부족한 실정이다. 이를 위해 본 연구에서는 기존 스마트폰의 수용 원인에 관한 연구들과 어플리케이션의 수용 요인에 관한 연구들에서 사용된 요인들을 모바일 어플리케이션에 적합하게 변경하여 모바일 어플리케이션의 관심 요소로 설정한다. 그리고 안드로이드 마켓의 상위 20개의 유료 어플리케이션들에 관한 리뷰들을 모바일 어플리케이션의 관심 요소로 코드화하여 어떠한 요소들이 모바일 어플리케이션의 사용자들의 관심을 유도하는지를 분석하고, 분석된 요소를 중심으로 개발 방법을 제시한다. 본 논문은 성공적인 모바일 어플리케이션을 개발하여 출시하려는 개발업체들에게 유익한 정보를 제공할 수 있을 것이다.

Recently, many mobile applications have been developed and published by increasing popularity of smart phone's market. However, a lack of research work is an issue for mobile applications' favoritism to users. In this paper, we have determined the acceptance factors on the existing smart phone applications in order to fit into mobile user's requirements. In addition, we have defined the modification of acceptance factors which are the interesting element of mobile applications, code users reviews of top 20 paid applications among android market applications, and analyse on what element can attract users' interest of mobile applications. As a result, we propose a development method of mobile applications based on the analyzed interesting elements. Our contribution is to provide useful information to mobile application companies for helping them to develop and publish successful mobile applications.

키워드

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