DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Development of Educational Digital Media in Brewing Coffee Using 3D Animation

3D 애니메이션을 이용한 커피 추출 교육용 디지털 콘텐츠 개발 연구

  • 서혜승 (서울벤처대학원대학교 커피산업전공) ;
  • 백현기 (원광대학교)
  • Received : 2012.08.09
  • Accepted : 2012.09.20
  • Published : 2012.09.30

Abstract

The coffee market has been rapidly growing up recently as well as the coffee industry which makes the number of educational institutions increasing in Korea. On the other hand, the classes lean too much on the practical exercise so the coffee education is urgently needed to define precisely and systematize academically. This study is accomplished on the basis of the teachers and students requirement analysis. The features that sets this study apart from the existing educational digital media is that the definite teaching-learning methods and teaching strategies were developed first. Furthermore, the physical and chemical phenomenon of coffee brewing were simulated by 3D animation software based on the visual languages. The general process of this media production was composed by the mutual relationship of the teacher's needs, educationist's strategies and media producer. After applying the digital media to students in the lesson of coffee science theory it was effective to increase their concentrativeness, interesting and learning motive. This media is also receiving the positive evaluation by the teachers to help the students in understanding the coffee science.

최근 커피 시장의 규모는 급속도로 커지고 커피 산업도 빠르게 성장하고 있다. 그 결과 커피 교육 기관이 다양한 형태로 급증하고 있으나 대부분의 수업이 실습에 편중되어 있는 경우가 많아 이론 수업의 기틀을 마련하고 커피 교육을 학문으로 체계화 하는 노력이 필요하다. 이에 커피 교육에 관한 연구 조사 및 커피 교사 학습자의 요구 분석을 토대로 교육용 디지털 콘텐츠를 제작하였다. 기존의 교육용 콘텐츠와는 차별화하여 명확한 교수 학습 방법, 교수 전략을 개발한 후 시행하였다. 또한 전문적인 시각 언어를 바탕으로 커피 추출 시 일어나는 물리적 화학적 현상을 3D 애니메이션 프로그램으로 시뮬레이션 하였다. 즉, 본 연구의 교육용 콘텐츠 제작의 전반적인 과정은 현장 교사 학습자의 요구조사, 교육학 전공자의 교수전략, 콘텐츠 제작자의 상호연계에 의해 이뤄졌다. 본 콘텐츠를 커피 원리에 대한 이론 수업에 적용한 결과 학습자의 집중도, 흥미성 및 학습 동기 유발에 효과적이었다. 교사들은 과학적 현상에 대한 학습자의 이해에 긍정적인 영향을 끼치는 것으로 평가하였다.

Keywords

References

  1. 구지은 외 1인, "바리스타 교육기관의 교과과정에 관한 탐색적 연구-델파이, 한국호텔외식경영학회, Vol. 17, No.5, pp.15-29, 2011
  2. 김민성 외 2인, "멀티미디어 저작도구를 이용한 효율적인 교수-학습 콘텐츠 개발에 관한 고찰", 한국디지털콘텐츠학회, Vol.11, No.1, pp.1-8, 2010
  3. 김민성 외 1인, "플래시를 이용한 웹기반 수업에 관한 고찰", 한국디지털콘텐츠 학회, Vol.11, No.2, pp.225- 234, 2010
  4. 김윤태 외 3인, 커피학 개론, 광문각, 2010
  5. 김종량, 교육공학-수업공학의 이론과 실제, 문음사, 서울, 1995
  6. 김준권 외 5인, 교육학 개론, 양서원, 서울, 2011
  7. 김지현 외 1인, 멀티미디어 이해와 활용, 한빛 미디어, 2007
  8. 김회수, 멀티미디어 설계와 개발, 교육과학사, 1995
  9. 노정민 외 2인, 디지털 교과서 콘텐츠 개발 방법, 한국 교육학술정보, 2011
  10. 리처드 메이어, 멀티미디어 러닝, 성균관 대학교, 서울, 2009
  11. 박민주, "애니메이션 스토리보드 디자인을 위한 기초 조형교육과 실습 방법론", 애니메이션연구 Vol. 7, No. 4, pp.85-105, 2011
  12. 백승만, "디지털 컨텐츠에서 애니메이션을 이용한 학습용 교재 개발 연구", 한국디지털디자인학회, Vol.3, 2007
  13. 서한석, "커피의 관능 및 감성평가 방법의 개발과 세분화된 소비자의 커피 선호 유형 분석", 박사학위논문, 서울대학교, 2006
  14. 송상호, "디지털 에듀테인먼트 콘텐츠 설계를 위한 기초 연구: 개념과 발전방향", 교육정보미디어연구 학회지, Vol.4, No.2, pp.159-188, 2008
  15. 신미해 외 1인, 3D 기술을 활용한 웹기반 교육용 멀티 미디어 컨텐츠 개발, 한국해양정보통신학회, Vol.14, No.2, 2010
  16. 양영선 외 1인, 멀티미디어를 활용한 교수-학습 방법 연구, 멀티미디어 교육지원센터, 1997
  17. 여동완 외 1인, Coffee, 가각본, 서울, 2008
  18. 원융희, 커피 이야기, 학문사, 2000
  19. 유대준, 커피 인사이드, 해밀&Co, 2009
  20. 유은영, "멀티미디어를 활용한 유아건강교육 프로그램 개발 및 효과", 박사학위 논문, 중앙대학교, 2011
  21. 이윤희, 애니메이션 이미지의 '응시'에 대한 연구, 애니메이션연구 Vol.5, No.3, pp.178-196, 2009
  22. 이정기 외 3인, 커피 지도사, 한국커피협회, 2011
  23. 정택희, 학교 수업 개선을 위한 멀티미디어 기술 적용의 전략, 한국교육개발원 학술연구토론회, 1988
  24. 조재혁, 커피 기초편. 신아, 2007
  25. 최미애, "디지털교과서 지속 활용을 위한 영향요인분석: 연구학교 교사와 학생인식 조사", 박사학위논문, 성균관대학교, 2011
  26. 히로세유키오, 더 알고 싶은 커피학, 광문각, 2010