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A Numerical Study on Thermal Analysis of Fuel Shut-off Valve

연료차단밸브의 열해석에 관한 수치적 연구

  • 백낙곤 (국방과학연구소 1기술연구본부 5부) ;
  • 이재윤 (국방과학연구소 1기술연구본부 5부)
  • Received : 2011.11.30
  • Accepted : 2012.09.07
  • Published : 2012.10.01

Abstract

Thermal and fluid flow characteristics in a fuel shut-off valve under operating conditions are studied numerically. The disk size of the valve has 15 mm diameters and maximum mass flow rate is 600 kg/h. The Analysis was performed in the commercial code, STAR-CCM+. This paper shows that results from the numerical analysis has a good agreement compared to experimental results.

연료차단밸브의 운용조건하에서 열 및 유체 특성을 수치적으로 연구하였다. 밸브의 크기는 15 mm이 고 최대유량은 600 kph이다. 해석은 STAR-CCM+를 이용하여 수행하였다. 수치해석으로부터 얻은 결과는 시험치와 비교를 하였으며 전체적으로 peak에 도달하는 온도의 기울기는 유사한 경향을 보이며 온도값도 거의 일치를 하였다.

Keywords

References

  1. 백낙곤, 최호진, 이세영, 김준태, "연료탱크 내압제한장치의 개발," 2011년도 한국군사과학기술학회 종합학술대회, 2011, pp.2073-2076
  2. Philip L. Skousen, 밸브 핸드북, 홍릉과학출판사, 2006, pp.131-133
  3. STAR-CCD+, User Manual
  4. Patanker, S.V,Numerical Heat Transfer, 1980