DOI QR코드

DOI QR Code

The Application of the Culture Contents Based on Mobile Web Services: Focusing on the Case of The Encyclopedia of Korean Local Culture

모바일 웹 서비스에 기반한 문화 콘텐츠의 활용: 『한국향토문화전자대전』의 사례를 중심으로

  • 김수영 (한국학중앙연구원 한국학학술정보관)
  • Received : 2012.05.17
  • Accepted : 2012.09.10
  • Published : 2012.09.30

Abstract

The proliferation of mobile and tablet PC has been collapsing down geographic boundaries. Accordingly, the global cultural and artistic activities and public cultural content exchange have been enlarged. With the spread of Web 2.0, users can easily access a variety of cultural contents. However, each local government develops applicable technical and cultural content service on their own without consulting any best practices or standards. In addition, unlike traditional contents services mobile content services should take into account the characteristics of the environment. It is also necessary to provide personalized contents in a timely manner. In order to accelerate the future mobile environment, this study presents a mobile web service practice that was developed based on the current state for mobile services and a cultural contents derived from standards and effective deployment of the service plan focusing on the case of "The Encyclopedia of Korean Local Culture".

모바일 및 태블릿 PC의 확산으로 인해 지리적 경계가 무너짐에 따라 글로벌 문화 예술 활동 및 공공문화 콘텐츠 교류가 확대되는 추세이며, 웹2.0의 확산에 따라 사용자는 쉽게 다양한 문화 콘텐츠를 이용할 수 있게 되었다. 그러나 이에 적합한 기술을 적용하고 문화 콘텐츠를 개발하는데 있어 각 지자체 및 연구기관에서는 선례나 기준이 없어 개별적이고 독자적으로 구축, 서비스하고 있는 실정이다. 또한 기존의 콘텐츠 서비스와는 달리 모바일 환경의 특성을 고려하여야 하며 사용자의 현재 상황에 적합한 개인화된 콘텐츠를 적시에 제공할 필요가 있다. 이를 위해서 본 연구에서는 문화 콘텐츠의 모바일 서비스를 위한 기반연구 현황과 모바일 환경을 기반으로 한 문화 콘텐츠 서비스의 표준적이고 효과적인 구축방안을 기초한 한국향토문화전자대전 모바일 웹 서비스 사례를 소개한다.

Keywords

References

  1. 김선남 (2007). 모바일 수용자 콘텐츠 이용 행태에 관한 연구. 언론과학연구, 7(4), 5-23.(Kim, Sun-Nam (2007). A study on mobile content users utilization behavioral patterns. Journal of Communication Science, 7(4), 5-23.)
  2. 김준수, 서인생, 노철우 (2011). 모바일 클라우드 서비스 기술 동향 및 사례. 한국콘텐츠학회논문지, 9(1), 36-42.(Kim, Jun-Soo, Suh, In-Saeng, & Ro, Cheul-Woo (2011). Mobile cloud services, technology trends and practices. Journal of Contents, 9(1), 36-42.)
  3. 문화체육관광부 (2007). 2007년 문화산업백서.(Ministry of Culture, Sports & Tourism (2007). Culture industries report.)
  4. 문화체육관광부 (2008). 2008년도 문화체육관광부 주요업무계획서.(Ministry of Culture, Sports & Tourism (2008). Ministry of culture, sports & tourism major business plans.)
  5. 박주연, 전범수 (2010). 국내 미디어 기업의 모바일 콘텐츠 서비스 사례 분석. 한국콘텐츠학회논문지, 10(1), 160-169.(Park, Joo-Yeun, & Chon, Bum-Soo (2010). Analysis on mobile content services of the domestic media companies. Journal of Contents, 10(1), 160-169.)
  6. 배종환, 조영희, 이정재 (2011). 개인화 서비스를 위한 모바일 콘텐츠 변환 시스템 연구. 지능정보연구, 17(2), 119-128.(Bae, Jong-Hwan, Cho, Yong-Hee, & Lee, Jung-Jae (2011). Mobile contents transformation system research for personalization service. Journal of Intelligence and Information Systems, 17(2), 119-128.)
  7. 윤병춘, 김영훈, 양유석, 서영훈, 김덕환 (2010). 무선 네트워크의 발전에 따른 스마트폰의 형태 및 콘텐츠 서비스 시장의 동향 연구. 한국콘텐츠학회논문지, 8(2), 39-44.(Yun, Byung-Choon, Kim, Young-Hoon, Yang, Yu-Seok, Seo, Young-Hoon & Kim, Deok-Hwan (2010). Survey of smart phones and trends of contents service market based on development of mobile networks. Journal of Contents, 8(2), 39-44.)
  8. 이고은, 이종우 (2010). 스마트폰 상에서의 웹 응용프로그램 개발 환경 비교. 한국콘텐츠학회논문지, 10(12), 155-163.(Lee, Go-Eun, & Lee, Jong-Woo (2010). Comparison study of web application development environments in smartphone. Journal of Contents, 10(12), 155-163.)
  9. 이광조, 송진우, 한정석, 양성봉, 김후성 (2007). 관광종합안내를 위한 문화관광콘텐츠 서비스 프레임워크. 한국정보과학회 07 추계 학술발표논문집, 34(2), 422-426.(Lee, Kwang-Jo, Song, Jin-Woo, Han, Jung-Suk, Yang, Song-Bong, & Kim, Hoo-Sung (2007). Cultural tourism contents service framework for tour guide services. The Korean Institute of Information Scientists and Engineers 07 Proceedings of Fall Meeting Symposium, 34(2), 422-426.)
  10. 이상돈 (2009). 웹기반 전통흙건축재료 정보서비스 설계 및 구현. 한국콘텐츠학회논문지, 9(1), 15-22.(Lee, Sang-Don (2009). Design and implementation of a web-based earth material information service for korean traditional building. Journal of Contents, 9(1), 15-22.)
  11. 이승윤, 전종홍 (2010). 하이브리드 모바일 애플리케이션 플랫폼 HyWAIR. 정보과학회논문지, 28(6), 18-24.(Lee, Seung-Yun, & Jeon, Jong-Hing (2010). Hybrid mobile application platform, HyWAIR. Journal of The Korean Institute of Information Scientists and Engineers, 28(6), 18-24.)
  12. 전수연 (2009). 해외 모바일 콘텐츠 시장 현황 및 전망. 방송통신정책, 21(5), 64-73.(Jeon, Soo-Yeun (2009). International mobile content market, present and future. Broadcasting and Communications Policy, 21(5), 64-73.)
  13. 정종기 (2011). 스마트폰 애플리케이션을 활용한 국내외 대학도서관의 모바일 서비스에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 22(1), 171-191.(Jung, Jong-Kee (2011). A study on mobile services based on smartphone application in academic libraries. Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 22(1), 171-191.)
  14. 한국문화정보센터 (2010). 모바일 문화정보서비스 전략계획 수립. 서울: 한국문화정보센터.(Korea Culture Information Service Agency (2010). Mobile culture and information services strategic planning. Seoul: Korea Culture Information Service Agency.)
  15. 한국콘텐츠진흥원 (2010). 국내콘텐츠산업 10대 전망 및 해외콘텐츠산업 6대 전망.(Korea Creative Contents Agency (2010). Domestic contents industry 10 views and international content industry 6 views.)
  16. Datta, A., Datta, K., Thomas, H., Vandermeer, D., & Ramamritham, K. (2002). Proxy-based acceleration of dynamically generated content on the world wide web: An approach and implementation. In Proceedings of the ACM SIGMOD conference, 29(2), 403-443

Cited by

  1. A Study on the Implementation of Korean History Contents Service based on Linked Open Data vol.30, pp.3, 2013, https://doi.org/10.3743/KOSIM.2013.30.3.297