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UAE 내 철도프로젝트 수행을 위한 사막 사구의 지형학적 특성 연구

Geo-Morphological Study of Sand Dune for Railway Project in UAE

  • 문준식 (경북대학교 토목공학과) ;
  • 김재영 (삼성물산 건설부문 토목엔지니어링센터) ;
  • 이승복 (삼성물산 건설부문 토목엔지니어링센터)
  • 투고 : 2011.11.17
  • 심사 : 2012.08.28
  • 발행 : 2012.09.28

초록

초대형 사구지역 내 철도공사를 위한 대단위 토공작업을 수행하는 경우, 공사 중 및 공사 후 모래바람에 의한 철도선로의 침식 등으로 인해 철도운행에 큰 지장을 초래할 수 있기 때문에 모래바람에 의한 철도노선 내 모래퇴적 방지공의 계획수립이 매우 중요하다. 효과적인 모래퇴적 방지공을 위해서는 적절한 토공설계뿐만 아니라 펜스 시스템과 같은 직접적 모래바람 억제방법 등에 대한 통합적이고 신중한 고려가 필요하다. 하지만, 현재까지 사용된 여러 방법들을 조사해 본 바에 의하면 모래사막 내 철도건설 시 가장 일반적이고 효과적인 모래퇴적 방지공은 없으며, 모래사막의 사구의 지형학적 연구를 토대로 철도선로 및 모래바람으로부터의 철도선로 보호 구조물 등에 대한 철저한 유지보수 계획의 수립이 더 효과적이고 경제적일 것으로 판단되었다. 본 연구에서는 UAE에서 수행되는 프로젝트 지역 내 사구지역의 대단위 및 특정지역 지형에 대한 조사, 분석을 수행하고, 문헌고찰, 항공사진, 위성사진, 현장조사 등을 통해 프로젝트 지역 내 사구의 이동경로, 이동속도를 추정하여 모래바람에 의한 철도선로 침식방지 구조물의 설계 및 유지 보수 계획 수립에 기여하는 것에 그 목적을 두었다.

Wind blown sand is expected to disrupt the operation of the railway as the presented railway project in this paper consists of large earthworks in extreme topography of the mega dune fields. For successful railway construction in sand dune area, effective mitigation measure is the most important factor to protect the track from wind blown sand. The effective mitigation measure requires an integrated consideration of the earthworks geometry and the direct control measures such as fence system. Basically there's no perfect measure protecting railway track from wind blown sand, and it would be more economical and effective to develop robust, deliberate maintenance program for track and direct control measure on the basis of geo-morphological study. The purpose of this study is to identify the large scale geo-morphological terrains and specific sand dune morphology in the project area in UAE and estimate the direction and migration rate for sand dunes with the local variations in prevailing wind directions by undertaking literature review, and aerial photographs, satellite images, and ground studies.

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참고문헌

  1. McKee, E. (1979). "Introduction to the study of global sand seas", A Study of Global Sand Seas, U. S. Geological Survey, Paper 1052, pp.1-20.
  2. Walker, I. J. (2002). "Advances in research on dune-airflow-sand transport dynamics: incorporating secondary flow and sand transport processes", Proceedings of ICAR5/GCTE-SEN Joint Conference, International Center for Arid and Semiarid Lands Studies, pp. 458-462.
  3. Watson, A. (1985). "The control of wind blown sand and moving dunes: a review of the methods of sand control in deserts, with observations from Saudi Arabia", J. Eng. Geology, Vol.18, pp.237-252. https://doi.org/10.1144/GSL.QJEG.1985.018.03.05

피인용 문헌

  1. 중동지역 철도설계 시 지반공학적 고려사항 vol.29, pp.11, 2012, https://doi.org/10.7843/kgs.2013.29.11.49